VVS’er søges!! :-/

Hej :) 

Jeg er ved at renovere vores nykøbte hus og er så langt at maleren er igan i stuen og skal snart ovenpå... 

Havde en kammerat ude og se det hvor efter han så siger at han ikke mener man må bruge det 20mm pex jeg har brugt til at lave gulvvarme med og har brugt det sammen til at føde mine radiator, varm, kold, (til håndvask og bad) vand til wc osv! 

Er det rigtigt eller forkert lavet?? Og hvad må man osv.? 😕


Håber i kan hjælpe..!? :) 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på siden.

Er dine pex godkendt til 10 bar?

Er dine pex kun godkendt til 6 bar, må de ikke bruges til direkte fjernvarme og brugsvand.


Søren O


Det er dette jeg har brugt ? 



LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Røret skal have en iltspærre. Det fremgår af informationer på siden af røret, hvad det er godkendt til.

20mm plejer at være størrelsen til gulvvarme. Dog noget  voldsom til radiatore og brugsvand. Nogle er kombi, og godkendt til begge dele.

Jeg tror det er et rør kun til varme, og ikke brugsvand.

Man kører normalt brugsvand i 15mm PEX til det enkelte tappested fra manifolden. Brugsvands og kombipex er normalt 2,5mm gods. Derfor tror jeg det er et varmerør du har.

Oplys modelnummeret på røret, så kan alt jo slås op på googleren. Det er jo ikke statshemmeligheder.

Husk at arbejde med brugsvand og fjernvarme kræver autoriseret VVS installatør.


Elektronikteknikeren

Hvis det er dette rør: 

Link

Så dur det kun til gulvvarme, og ikke andet.

så har du tilgengæld mulighed for at lave resten om, så radiatore og brugsvand kører i 15mm kombipex.


Elektronikteknikeren

Synes jeg ikke rigtig jeg har mulighed for da alt er lukket af en mure og maler.?. De er jo trukket nede fra kælderen og op på 1. Sal.? 

Man ikke bruge det eller hvordan? 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Nej. Fy, forbudt. Forsikringen kommer efter dig.

Det er jo derfor man betaler en VVS mand en masse penge for at han har styr på reglerne.

Røret er tyndere i godset, derfor egner det sig kun til gulvvarme, hvor det bliver mekanisk fastholdt og beskyttet i betonen.

Hvordan er rørene lukket af i muren? Det er vel trukket i trækrør som det skal? Og med PEX dåser mv. Så røret altid kan skiftes ud.

Man må ikke have PEX indmuret uden et yderrør, man benytter derfor typen rør-i-rør. Igen, Google...


Elektronikteknikeren

20mm (og 16mm) er til varme i boligen.

15 (og 18mm) er til forbrugsvand.


Dit 20mm rør er ikke VA godkendt og du kan ikke få nogle koblingdåser og grenrør der er VA godkendte i den størrelse.


Til brugsvand koldt som varmt bruger man 15mm RIR hvor man om nødvendigt kan udskifte røret og hvor alle fittings, grenrør og koblingsdåser findes.


Så det er nye rør til forbrugsvand og husk at det er VVS arbejde. med den viden du er gået igang med arbejdet vil dine naboer sætte pris på du ikke forurener deres drikkevand.

Det anvendte rør er udelukkende designet til gulvvarme, så dine radiatorer skal også trækkes om. Som sagt vil jeg anbefale dig at købe 15mm kombipex rør i rør, da dette har godkendelse til både varme og brugsvand.

Og så vil jeg først og fremmest anbefale at du får fat på en fagmand, da det virker til at være på sin plads (og krævet ved lov)

Nu fik vi styr på vandet, har du også selv rodet med el i huset?


Elektronikteknikeren

Der står meget rigtig her i tråden, ´men den med naboer der kan få drikkevand foruret er lidt langt ude. Det kommer jo kun ud i ledningsnet HVIS vandtrykket stopper, OG der skal være kontraventil ved måler så ingenting går tilbage


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er en VVS mand der har lavet det jo! Bare ikke den rigtig vej... (sort) 


El er helt fint

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også