Vvs priser..?

Hej.. 

Håber at jeg har lagt emnet det rigtige sted.. 

Men jeg er ved at renoverer et hus os er kommet igang med vvs delen, eller rettere det er vvs'eren.. Jeg har fået den første regning hvor jeg kan se at 1 m pex 15 mm isoleret koster 28,-.. Det er komplet vvs i huset der skal laves og så kiggede jeg lige på nettet hvor jeg kan se at jeg skal give 12 kroner (uden evt rabat) for isoleret pex i samme mm.. Er det mig der bare er en nærig jyde eller? 

Hej..  Håber at jeg har lagt emnet det rigtige... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Janus007 skrev den 15-01-2019 09:08:32

Så må VVS'eren sætte sin timepris bedre og overholde vejl. udsalgspris, alt det med at gange op på diverse materialer, det er noget fusk i min optik og giver kun anledning til mistillid og dårlige kundeoplevelser.

Hvor finder du så den "vejledende udsalgspris"?

Der er helt sikkert stor forskel på de liste priser du vil finde på "jernhandlen" som fx SaniStaal osv hvis du fx sammenligner med Billigvvs.dk eller vvs eksperten.dk osv. Og det kan nemt være at en VVS mand er i stand til at købe varerne hos SaniStaal billigere end hos VVSeksperten...... 

Men hvem afgør hvad listeprisen er?

Er det fx listeprisen hos Sanistaal eller er det fx billigste netpris?




MVH Njord

Lovgivning siger at der ikke må være en listepris. Enhver ima skl kalkulere sine egne priser. 

De fremkommer som en nettopris + et % tillæg som udregnes med de faste udgifter som allerede er nævnt.  Der er meget der skal administreres også til det offentlige, kvalitets sikrings systemer m.m. 

I gamle dage passede håndværker priser bedre sammen med f.eks. 1 liter mælk rugbrød eller andre basisvarer.

En af de steder denne kalkulation ikke virker er i landbrug, og fiskeri. Her bestemmer den enkelte landmand ikke noget som helst omkring priser. Han fik for 40 år siden 800 -1000 kr for en gris til slagteriet, det er stort set det samme som i dag. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis jeg kigger her: https://www.lavprisvvs.dk/ , så kan jeg da se en masse vejl. priser.

Det med at der ikke må være en listepris er taget ud af kontekst og har noget at gøre med monopoldannelse, ikke vejl. udsalgspriser.

Udover det, så er jeg rørende enig... håndværkerpriser eller lign. er eksploderet i takt med at bankerne selv trykker deres penge uden hensynstagen til inflationen.

https://jyllands-posten.dk/indland/ECE3366740/H%C3%A5ndv%C3%A6rkernes-skjulte-overpriser/


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.

At en håndværker i lighed med alle andre skal tjene på sine ydelser, er der bestemt ikke noget ondt i, og at der kun er ét sted at hente pengene, nemlig hos kunderne, giver sig selv. Men lige netop vvs’ere presser citronen vel rigeligt på avance på materialer. Det ville være langt mere ærligt at hente pengene på det, kunden egentlig køber - den faglige ekspertise. Altså mandtiden. Avancen i detailhandelen kan ikke bruges som retfærdiggørelse. Her skal hele fortjenesten hentes på varen - der er jo ikke nogen, der tager 600, kr i timen for at ekspedere.

Vær dog for H..... din timepris bekendt og sig hvad du koster i stedet for at luske noget af det ind under materialerne og underlige “servicegebyrer” o.lign.

Jeg har faktisk set en vvs’er annoncere med

“Jeg koster 600 kr i timen, hvis jeg leverer materialerne og 750 kr, hvis arbejdet skal udføres med kundens materialer”. Det er fair snak!


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

“Jeg koster 600 kr i timen, hvis jeg leverer materialerne og 750 kr, hvis arbejdet skal udføres med kundens materialer”. Det er fair snak!

Ja, det er fair snak, men det er jo ikke det, folk vil betale for. De vil have en timepris under 600 kr. i timen samtidig med, at der skal bruges og gives garanti på de mere eller mindre lødige materialer, som kunden har indkøbt. Der må bestemt være en grund til, at der bliver løst en del opgaver, som egentlig burde være løst af fagfolk. Ingen nævnt og ingen glemt. 


fase
Annonce

Er 600 eller 750 plus moms så den rette pris........

I min optik er det fortsat rigtigt høj en timeløn. Jeg ved der skal regnes tid med ti lat komme til og fra kundens adresse og retur til firmaet....... Lidt til at dække spildtid og sociale omkostninger for svenden..... men alligevel..



MVH Njord

Enig, Fabrin! Det jeg bare gerne vil frem til, er åbenhed. Det kunne f.x. også være at sige

- Mandtid: 600 kr/time

- Servicevogn: 200 kr/time

- Materialer: Saniståls listepriser.

Så ville kunden have et retvisende brslutningsgrundlag.



Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Og hvordan får du så garantireparationer betalt?

Hvorfor skulle det specielt være Saniståls listepriser?

I øvrigt tror jeg ikke, at det er lovligt som erhvervsdrivende at basere sine priser på et andet firmas listepriser.


Dan H skrev den 15-01-2019 15:08:54

Enig, Fabrin! Det jeg bare gerne vil frem til, er åbenhed. Det kunne f.x. også være at sige

- Mandtid: 600 kr/time

- Servicevogn: 200 kr/time

- Materialer: Saniståls listepriser.

Så ville kunden have et retvisende brslutningsgrundlag.


 Kan så sige dig at feks saniståls listepriser ligger højt ( er uden moms) men VVS manden får så nok ca 40-80% rabat på de priser - så vil godt vædde med du ikke vil betale deres listepriser..  

Når jeg går ind på LM’s webshop med vores firmakonti, så ligger mange af deres priser (vores priser ex moms) højere end de priser jeg kan købe på feks billigvvs.dk.. 

skal siges vi ikke er vvsfirma, men får en pæn rabat alligevel..

Jeg har siddet som grossist (også hos Sanistål) bare på el siden.
I glemmer måske lige at der jo er kæmpe forskel på hvor meget rabat kunderne får. Det er jo blandt andet udregnet efter hvor stor volumen de køber, hvilke varegrupper de køber mest, samt deres "betalings parathed".

Så den lille mester kan i nogle tilfælde betale mindre end det store firma, og andre gange er det modsat.
En vvs'er der laver meget nybyg vil have bedre rabatter på feks pexrør, end på tagrender, og et andet firma vil have kæmpe rabatter på sort jern, men ikke på rustfrit, eller blandingsbatterier.

Jeg var selv overrasket over hvor store rabatter vvs'erne fik i forhold til el branchen, men når man så kikkede på de enkelte firmaers rabatter, så var der himmelvid forskel, hvor man i el branchen har mere ens rabatter om man er stor eller lille.

Så der findes ikke listepriser... da det hedder karteller, og det er forbudt   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis