Sænke trykket på et gasfyr (Geminox, THI 217)

Håber på lidt hjælp her...


Jeg har netop fyldt vand på fyret, da trykket var blevet for lavt. Det gik dog stærkt, og trykket steg til over 2, så tænkte at jeg hellere måtte sænke trykket igen.

Hvordan gøres det på dette fyr? (THI 217: https://www.gastech.dk/wp-content/u...-5-25.pdf)

Der er en aftapningshane (nr 18 på side 11) - kan den bruges til det, eller har den et andet formål?
Er jeg nødt til at skrue slangen/røret af og lukke vandet ud samme vej som jeg lukkede det ind?

Jeg har gulvvarme i hele huset, og ingen radiatorer, så den vej kan vandet ikke komme ud.


På forhånd tak.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det gør nu ingen skade at den står oppe på 2 i tryk, om lidt nåralt vandet er blever vrmt så står den endnu højere. Men sikkerhedsventil vil lukke det ud inden det bliver kritisk. 

Men insisterer du så Ja det vil være lettest at lukke ud samme sted som du lukker på. 

MEN hvis det kun tog få sekunder at få den op på tryk, så er din ekspansions beholder stået af. Det samme den anden vej, falder trykket hurtigt ved bare at lukke en kopfuld ud, så er den gal.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for svar. 

Aha - hvis det ikke er kritisk, så tror jeg ikke jeg vil gøre mere ved det nu :-)

Vil jeg ikke få en fejlmeddelelse, hvis ekspansionsbeholderen er stået af? Hvad har det af betydning? Og bør jeg evt. tilkalde tekniker? (er helt grøn på dette område).

Altså den steg ikke til 2 bar på 3 sekunder - det tog trods alt lidt længere tid. Måske 0,1 bar hver 2-3. sekund - er det stadig for hurtigt?


Så ligger det på grænsen.Kommer lidt an på hvor du km fra 

Nej du behøver ikke at tilkalde tekniker endnu, men hvis det fortsat giver problemer så er du klar over hvilken vej du skal. Når nu vandet varmes op preses det overskydende som sagt ud, og hvis ekspansion er defekt så vil du få noget svingende tryk afhængig af fyrets temperatur hvis ekspansion ikke virker.

På ekspansions beholder ( sikkert en rund rød beholder inde under kappen ) sidder en lille ventil som der er på bildæk. Hvis du har alt vand tryk lukket af, så skal du kunne måle et luft tryk på den ventil på 0,7 bar ca. Er der ikek det så kan det nogen gange redde det ved at pumpe op til det tryk ( uden tryk på vandsiden ). ( jeg plejer at " hurtig låne " sådan en luft beholder på den lokale service station, hvis de kan undvære den lidt. 

Alle har været " helt grøn på området" engang så spørg endelig igen. 

Når du så lukker vandtryk på vil du se at trykket ret hurtigt stiger til 0,7 - 0,8 bar men derefter stiget det landsomt op til de 1,5 bar som du ca. skal standse ved. 

Når så vandet opvarmes udvider det sig og trykket stiger lidt igen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis