Beregning af pris og materialeforbrug

Hvordan griber I det an når der skal beregnes materialer og dermed udregnes en ca. pris på et projekt.

Jeg har en plan der indbefatter først et haveskur, dernæst en garage der skal inddrages og indrettes til kontor og så til sidst skal 3 værelser laves til 2 værelser, hvor et vindue skal sløjfes, en væg skal ned og en anden flyttes.

Men jeg ved simpelthen ikke hvor jeg starter, for konen vil gerne kende et budget og mon ikke banken skal involveres også.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej,

Start med at projektere, hvordan det skal udføres i detaljer - altså materialer og fremgangsmåde. Når du har en plan over hvad, der skal laves og hvor ledes det skal udføres, så ved du hvilke materialer du skal have pris på. Der vil formodentlig også være nogle håndværkere, som skal involsveres - disse indhenter du tilbud fra.

Når det nu er første gang du skal prøve det, så ganger du det samlede beløb med 1,5 - det dækker alt det du har overset😀


/K

Hvis det er noget du selv skal lave, så lav en materiale liste og gå ned på din tømmerhandel,  med denne og tegning af hus og tilbygning. På kontoret er de vant til at gå sådanne sager igennem, og komme med de tilføjelser du skulle have glemt. De vil så gerne give en samlet pris på det hele. Det vil ofte føre til en bruttopris og 12 - 15%  projekt rabat. 

Men du skal forberede dig på at der er mange ting der skal tages stilling til i sådan et projekt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Ja start evt med at tegne. Lav derefter en liste med punkter, under hver emne. Hvis vi tager garagen der skal laves til kontor, ville jeg starte nedefra, eksempel 

Gulv: 

Isolering 

Rionet

Klodser til opstramning 

Varmeslanger

Gulvvarmestyrring

Beton

Vægge: 

Forskalling 

Isolering 

Dampspærre 

Beklædning + evt matrialer til spartling

Loft:

Forskallig 

Isolering 

Dampspærre 

Beklædning

Diverse:

el arbejde 

Vvs arbejde 

Vinduer 

Døre 

Maling 

Gulvbelægning 


Nu ved jeg ikke hvor godt der er isoleret, eller hvordan opbygningen sksl være, men det var blot for at lave et eksempel.

Efterfølgene vil jeg finde ud af hvilke materialer der skal bruges og tykkelse på bl.a. isolering. Og regne ud hvor meget jeg skal bruge. Jeg synes selv at det er sjovt at forberede sådan et projekt, ved at sidde og regne på mængder, når der skal tages forbehold spild. Indtil nu har jeg ramt rigtig med mine projketer. 

Til sidst vil jeg finde listepriserne på nettet ved en tømmerhandel og sætte ind. 

Når du kommer så langt at du skal igang, smider du din materialeliste ned i 2-3 byggemarkeder og får tilbud fra dem. Læg gerne 10-20 procent oven i den pris til søm, skruer og beslag, det render pludselig stærkt. Mine personlige erfaringer siger mig at man typisk får 20-40 % rabet i forhold til listeprisen afhænning af opgavens størrelse 

Jeg er enig i at rabatten kan være større end jeg først kom ud med. Men Hvis projektet skal deles op i små bidder så kommer han ikke på 40 % rabat. 

Jeg har oplevet at min svigerdatter i forbindelse med deres renoverings projekt var rundt på nettet, og nede i den lokale XL for at forhandle priser. 

Jeg gik så til en større lokal entrepenør med materiale listen, De kunne levere gulvisolering, rionet beton m.m.  til ca. 10 % Under BEDSTE pris hun havde fået. OG det blev leveret fra den samme lokale XL ! ! 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også