Uopvarmet tagrum - Isolering ovenpå eksisterende gulv

Hej med jer!

Jeg er ny her på forum, men bruger meget lav-det-selv forum og nu har jeg et spørgsmål til jer, som jeg håber i kan hjælpe med :-)

På vores loft, et uopvarmet tagrum, er der isoleret med 150 mm mineraluld og lukket til med gulvplader (spånplader) - se nedenstående billeder. Der er umiddelbart IKKE dampspære. 

Jeg vil nu gerne efterisolere men gulvet er sømmet fast, så fremfor at brække alt op eller bruge papiruld, tænker jeg at lægge yderligere 200 mm bats på - dvs. i alt 350 mm.

Ja, jeg ved at dampspære er et must, men er det helt forkert at tænke, at gulvet (som er meget tæt lagt overalt) kan fungere som en slags dampspære i dette tilfælde? Den vil så næsten lægge 1/3 inde i isoleringen i dette tilfælde.

Nogle gode råd eller hvad vil i gøre i dette tilfælde??

På forhånd tak!!


5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej

Jeg vil mene at gulvpladerne ikke er tætte nok i sig selv. Du kunne måske etablere en dampspær ovenpå pladerne og så isolerer med et lag svarende til 2/3 ovenpå, men jeg ville nok lige få den metode tjekket hos en ekspert. 

Udfordringen bliver nok også at få dampspærren helt tæt ude i kanterne, men det kan måske lade sig gøre.


/Anders

Nu er jeg ikke ekspert på området, men er det smart at have gulvplader oven på isoleringen, hvis der ikke er dampspærre under, jeg tænker fugten som kommer gennem isoleringen kan jo ikke komme nogen steder hen, og vil så sikkert kondensere på undersiden af de kolde gulvpladerne, medmindre der er lavet plads til ventilation under gulvpladerne, og hvis der er det, giver det ikke meget mening at isolere over dem???

Kondenspunktet/dugpunktet kommer til at ligge længere oppe hvis der isoleres så der er 2/3 isolering over dampspærren.

Jeg ville lægge folie på de nuværende plader. Spørgsmålet er om du kan få folien ud at ramme muren i kanterne, så det ikke kan blæse ind under dampspærren.


Elektronikteknikeren

Enig med Gregeren, men spørgsmålet er om man kan komme ud og klæbe folien på muren og i øvrigt klæbe dem omkring andre forhindringer. Uanset kan det ikke blive helt tæt

Hej alle,

Mange tak for jeres svar.

Jeg har haft en ekspert ude og kigge og han mener, at jeg bør tage pladerne af og få blæst papirsisolering udover. På den måde behøver man ikke dampspære og isolering kan ånde/transportere fugt.

Det kunne også være en mulighed. Spørgsmålet er så om det vil isolere lige så godt? Det tror jeg vel at det vil. Men så læser man noget om bosyre som kan være sundhedsskadeligt, men jeg ved ikke om det er lidt overdrevet skriverier..

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis