Skifte gamle tagplader

Hej 


Her til foråret vil jeg begynde at skifte de gamle eternit tagplader på min gård.

De gamle plader indeholder asbest. Hvilke forholdsregler skal jeg tage ?


Havde forestillet mig at løfte dem ned, en efter en, med håndkraft og lægge dem på paller. Skal man have støv maske på ? Udleder de asbestfibre ved blot at røre ved dem ? Det er gamle plader fra 70’erne, men ikke møre på nogen måde.


På forhånd tak


Med venlig hilsen,
Mads Jensen
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du bør iføre dig engangs dragt handsker og maske min. P2.. hvis du har fuldskæg skal der anvendes turbomaske eller luftforsynet maske.

Udlægning af plast under området hvor du stabler på paller, således at det kan tapes forsvarligt sammen. Adgangsvej fra Palle til tag udlægges der også plast, samt på stillads. Plast bortskaffes som asbetholdigt affald.


Det fikser jeg...

Asbesten kan jo kun indåndes hvis det er i støvform. Det bliver det vel kun hvis pladerne knuses. Og skulle det ske er uden udenfor...

Jeg ville ikke tage nogen forholdsregler og gjorde det heller ikke da jeg skiftede mine egne tagplader.

Din kommune genbrugsstation ved hvordan du skal aflevere pladerne. Prøv at læs på deres hjemmeside. Mine skulle blot kastes i en lukket container (det var 2015).

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Ved nedtagning af asbestholdige tagplader ville jeg blot benytte en P3 støvmaske. Arbejdet foregår udenfor med god ventilation. Skru pladerne af én for én og fjern dem forsigtig uden at knække dem. Pladerne stables på en palle (eller direkte på trailer, hvis du selv skal køre dem væk). 

Det er godt at være flere til opgaven, så én person går rundt med en skruemaskine og fjerner skruerne, en anden person tager pladerne op og rækker dem ned til en person på jorden, som tager i mod dem og lægger dem direkte på palle/trailer.

Så vil det ikke tage lang tid at fjerne taget på et alm. Parcelhus.

Pladerne er kun farlige, hvis du knækker dem eller skærer/borer i dem.



Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Jeg kurede dem ned fra taget på to lægter uden at de knækkede.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Enig der er kun problemer med asbest hvis det er i støvform. Så hvis pladerne stables pænt er der ikke nogen risiko 


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Annonce

Tak for svar - så vil jeg gå i gang når vejret er til det 😊


Med venlig hilsen,
Mads Jensen

den billige løsning er og leje maskiner selv og så selv stå for arbejdet,blot forholdene bliver overholdt mht arbejde med asbest.

derefter betale en container og få det deponeret på korekt måde.

det vil tage tid men får du fat i nogle folk der kan hjælpe dig så vil du ende på en helt anden pris til slut 


jetdirect skrev den 12-01-2019 23:49:04

den billige løsning er og leje maskiner selv og så selv stå for arbejdet,blot forholdene bliver overholdt mht arbejde med asbest.

derefter betale en container og få det deponeret på korekt måde.

det vil tage tid men får du fat i nogle folk der kan hjælpe dig så vil du ende på en helt anden pris til slut 


 Lyder pænt dyrt at få tømt en container til asbestholdigt materiale. 


Mvh. Christian M
 

Jeg kørte dem af to gange på genbrugsstationen. Et tag fylder ikke meget når de er stablet.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
christiannielsen skrev den 13-01-2019 07:25:20

Jeg kørte dem af to gange på genbrugsstationen. Et tag fylder ikke meget når de er stablet.

 nej det fylder ikke meget men vejer godt, hvor meget er det lige en fuld str b5 plade vejer

og du skal oveholde total vægten på traileren

visse genbrugs pladser har et max antal man må aflevere om dagen så det bliver til mange ture 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis