Nante HPFI, Virker delvist

Hejsa,

Jeg har fornyligt købt et hus, hvor der i tavlen er placeret et HPFI af mærket Nante,

hvilket jeg kan se Jem & Fix sælger til 159,-

Det virker nogenlunde, ment på den måde, at det kobler ud nogengange, hvis jeg laver en kortslutning imellem fase og beskyttelses-lederen på en vilkårlig stik-kontakt.

Andre gange kan jeg måle omkring de 230V imellem fase og beskyttelses-lederen på selv samme stik-kontakt og relæet kobler ikke ud. Det havde jeg forventet, hvis der var foretaget nulling, hvilket det ikke ser ud til i tavlen.

Det er nævnt i el-rapporten, at det ikke kobler ud, af den elektriker der har foretaget eftersynet, men det alligevel gør andre gange. Dog betragter jeg hans udsagn som gældende, da det helt selv kan fremprovokere en manglende udkobling. Eller .. Ikke fremprovokere det :)

Der findes så stik-kontakter, hvor jeg slet ikke kan få relæ'et til at koble ud.

Det er selvfølgelig dem, hvor ovnen, micro-ovnen og andet er tilsluttet, så familien får stød. Ikke kraftigt, men nok til. at det er ubehageligt.

Her måles konstant 230V imellem fase og beskyttelses-lederen. 


Huset er renoveret i 2015 af sælger og hele den faste installation er foretaget der.


Dog vil sælger ikke ud med, hvem der har foretaget den faste el-installation, så den ryger til ejerskifte-forsikringen. Er det ikke en meget god indikation af, at selve HPFI relæet er små-defekt?


Måske også endnu en "Du får hvad du betaler for" - og lad være med at købe det billige el-skrammel fra Jem og Fix.

Hejsa, Jeg har fornyligt købt et hus, hvor der i... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg var bare af den opfattelse, at hvis jeg kortslutter imellem fase og jord, så skal relæet koble ud med det samme, altid?

 Hvis der løber en strøm større end 30mA, ja. Men det kan du ikke rigtig garantere med en spændingstester.

jenshøj skrev den 11-01-2019 18:48:21

 Hvis der løber en strøm større end 30mA, ja. Men det kan du ikke rigtig garantere med en spændingstester.

 Ja, der skal vel være noget belastning på fasen, som kortsluttes imod jord, før der reelt er en fejlstrøm?

@Jenshøj

Havde ikke set, at du allerede havde svaret på det sidste.

Tak for hjælpen og godt input

Da der er skrevet i el-rapporten at HPFI er defekt, skal det skiftes underordnet hvad, for at opnå "fuld dækning" i dine forsikringer.

Når sælger ikke vil ud med "hvem har lavet el", så må du regne med det er hjemmelavet og dermed uden autorisation, hvorfor du principielt er ude i en ulovlig installation, og derfor har en dyr tjans foran dig: Eftersyn og korrigering af din installation for at leve op til reglerne af en autoriseret installatør. Og for at det bliver endnu bedre, så er reglerne lige blevet endnu strængere, da "forenklede danske regler" aka. 75% reglen er blevet ugyldig i nye installationer fra 01/01-2019.


 

@Steensen, 

Det lugter også meget af en hjemmelavet installation det hele. 

Kigger man på udførslen, samt hvad der virker og slet ikke virker i selve installationen, så er der ikke noget der peger på, at det er lavet af en autoriseret installatør. Nuvel, alle kan lave en fejl, men i denne her installation, er der bare for mange ting der slet ikke virker eller er lavet højst besynderligt.

Heldigvis vil min lokale installatør meget gerne assistere med dokumentere problem-stillingerne til ejerskifte-forsikringen og så er det bare at tage den derfra

En ting er at skifte stik-kontakten derhjemme -og noget andet er, at designe og dimensionere en el-installation efter gældende reglementer, bekendtgørelser, processer og lignende. 

Jeg undrede mig bare over at HPFI'en opførte sig forskelligt, på trods af, at grundlaget for "testen" ikke ændrede sig. Der er belastning på fasen når "testen" udføres - og til tider slår HPFI'en ikke fra - derfor oprettede jeg tråden.


Annonce

En fattigmands test kan bestå i at lave forbindelse imellem fase og jordleder med en pære imellem. En 15 w glødepære skal slå relæet fra. Der vil gå en strøm fra 1,5 - 2,0 gange udløsestrømen. ( afhængig af jordspyds overgangsmodstand )

Men hvis der under test er fejl fundet på den , så skal den skiftes længere er den ikke. Og da det står i ejerskifte rapport så er den del ikke noget ejerskifteforsikring skal betale. Du er jo oplyst om det i forbindelse med køb af ejendommen. 

Hvis i får stød ved ovn m.m. er det ikke HPFI relæ der er skyld i det. De er sikkert sat til en stikkontakt uden jordforbindelse.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

@ev elmand,

Nej, det er ikke ejerskifte forsikringen, der skal dække omkostningerne ved skift af HPFI, og det kan klares for et meget overkommeligt beløb af den lokale, hvilket jeg selv betaler. 

Det er _alle_ de andre ting som der er dukket op, som ikke er belyst i el-rapporten, der ryger til forsikringen.

Så begyndte jeg bare at teste alle stikkontakter for 230V, virker alle lampeudtag, om HPFI slog fra, hvilket måske var ligegyldigt, hvis installatøren der lavede eftersynet allerede havde stemt den hjem fra øen. Så det var bare een test af mange, for egen interesse's skyld. Det reelle eftersyn og detektiv arbejde sættes der jo autoriserede på.

Men så lurede jeg jo også hvorfor den ene stikontakt i køkkenet ikke duede altid, da den var sluttet til en mellemleder på en korrespondance 

Nuvel, tråden kan hurtigt løbe løbsk.

Tak for fattig-mands-test-fiffet

Så skal du se tråde der er løbet løbsk   


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Kobber-tråde? *trommehvirvel*    

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis