Konvertering 230V-380V

Hi .fik ved fejl en elradiator med 380v men har installation med 230V- kan man omforme så man kan bruge radiatoren på 230V??? Tak for svaret.


Hi .fik ved fejl en elradiator med 380v men har... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Der mangler ikke en ledning i det ny varmeovn. Den skal bare have fase, nul og jord. Du skal bare undersøge, om den ene af ledningerne i den gamle tilslutning er en nul. Hvis du har 230V, kan du bare tilslutte til den nuværende tilslutning, hvis det er lavet med en dåse i væggen. Kan du ikke lægge et nillede af tilslutningen i væggen ind i et svar?


fase

Når den gamle siemens havde en "ledning for meget" skyldes det at de kunne natsænkes fra central sted. Der sidder så sikkert et ur ved din sikringsboks som sender strøm ud på en af ledningerne når der skal sænkes på temperaturen.. Denne går så i radiator hvor det opvarme et par modstande placeret under termostat føleren. Det "snyder" så denne til at tro at der er varmere i stuen end der i virkeligheden er.  Altså slår termostat fra og det bliver koldere i stuen = natsænkning. 

Du kan jo se på mærkepladen på den gamle hvilken spænding den er beregnet til.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hi Erik,

den har ingen natsænkning eller ur-bate de ledninger som jeg siger-en mere end de tre et stikkontakt har. Sort-brun-lyseblå og jord i den box på væggen -og det samme har den gamle radiator-men jeg læser at når man køber den nye hos HN som nævnt her -så er der et stick og klipper ,man det af så er der bare de tre at sætte i boxen i væggen -og hvelken tråd mangler så finden man vel ud indtil det virker ,ellers??


Tak

Kan du ikke tage et billede af den boks, der er på væggen. Så det er til at se, hvad du har af tilslutningsmuligheder. Det ville også være fint, om du fortæller, om din gamle radiator er til 380/400V eller 220/240V. Din beskrivelse af ledningernes farver, kan ikke bruges til noget uden en beskrivelse af spændingerne mellem dem.

Det er meget vigtigt at få fundet ud af, om du har en nul (evt. blå ledning) eller ej. Den ny radiator er beregnet til 230V og den gamle er til 380V. Kom nu med et billede af mærkepladen eller skriv hvad der står på den. Og husk lige et billede af boksen på væggen.


fase

Hi og tak for interessen- jeg er ikke den store it mand- men lad mig se hva jeg kan gøre -yes strøm her på væggen er 230V lige som radiatorer- men fordi jeg har købt en brugt 380V opstå udfordringer. Men så kom en forslag her at købe en 230V i samme mål hos HN -og klip sticket af og så sæt respektive kabler i den sko man kan tage af af den gamle radiator-men som sagt er der en kabel mindre i den afklippede stick en på den tidigere kabelsko.

Sålangt så godt- pt. har jeg den fra soverværelse -samme som den fra køkken som er KAPUT.

Annonce

Jeg synes det lugter lidt af at din eksisterende installation har 380v i dåsen, men uden voltmeter kommer vi ikke videre.

Du må ikke give dig i kast med noget før du har fået en til at måle på din installation for at definere hvad der er hhv. Fase, nul og jord. Og evt. om der er en ekstra fase eller tændledning.

Jeg skriver dette fordi vi har en grad af ansvar for din sikkerhed, når nu vi også rådgiver dig, og uden voltmeter kan vi ikke vide os sikre på noget som helst, andet end at der er strøm i dåsen, og det kan være potentielt farligt.


Elektronikteknikeren

det er jeg klar over og taknemelig-men den med 380V virker ikke -så det er 230V -og jeg skal se om jeg finder en her som kan klare opgaven- i mellemtiden Tak.


Man kan jo godt forbinde en 380v radiator forkert så den ikke virker. Selv om der er 380v i installationen.

Det er derfor jeg understreger vigtigheden i at få udmålt installationen, da du ikke kan regne med farverne.


Elektronikteknikeren

Man skal aldrig købe sådant noget brugt , du ved jo ikke om den virker , prøv at kigge på din eltavle , hvis du har grupper med mere en sikring så har du 400 V lagt ind.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis