Nyt betongulv

Kære alle 

Jeg skal i gang med at renovere et 60’ hus vi lige har købt. 

Jeg skal have brækket det gamle gulv op, opbygget af trægulv på støer, 100 beton og 200 slagger. 

Herefter skal jeg have lagt 300mm EPS isolering eller 230 super EPS, støbt 100 armeret beton med gulvvarme. 

Jeg skal selv have blandet betonen med en lejet tvangsblander og lægge det ud med en trillebør.

Her kommer mine spørgsmål så (beklager den lange fortale) 

1.) hvad beton konsistens er bedst hertil?

Jeg tænker at bruge jordfugtigt beton

2.) hvad blandingsforhold skal jeg bruge?

3.) og hvor meget vand skal der ca. anvendes?


På forhånd tak 😁

Kære alle  Jeg skal i gang med at renovere et 60’... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
mfrost skrev den 11-01-2019 09:13:23

Som ksc skriver så overvej lige at få det hele leveret, for kan ikke på nogen måder selv nå at blande 6 m3 beton og få den lagt ud inden det meste af det er hærdet og så er det ikke nemt at vibrere det... for et beløb på under 10.000 så er det hele lagt ud på under 1 time. 

 mfrost mange tak. 

Hvor nemt at det at lægge mere flydende beton, ift. jordfugtigt?  For en som ikke har prøvet det før :-) 

Jeg har selvfølgelig ikke tænkt mig at støbe 12m3 på en gang. Der er flere små rum, som tages en ad gangen. 


Men det lyder til at jeg skal prøve at høre priserne på begge. 

Undskyld havde læst forkert - så 60’er hus som 60 m2.

Typisk blandingingsdforhold er 1:5.

Til 12 m beton skal du bruge ca. 3 tons cement og 20 tons støbemix.

Hurtigt regnet, så koster 25 kg. Basis cement 45-50 kr. Så det bliver små 6000 kr. Støbemixen koster ca. 4000 leveret.

Så regn med 10.000 kr. I materialer. Dertil kommer leje af tvangsblander.

Du kan måske spare 6000-7000 kr. Dertil kommer, at det er et vandvittigt arbejde at håndblande 12 mbeton, kører det i ind trillebører, ligge på knæ og mose det ned mellem armering og gulvvarmeslanger og pudse overfladen. Vil skyde på på at det tager 2 dage for to øvede, hvorimod det kan støbes med flydebeton på en times tid med et bedre resultat.


/K

pris levering af beton svinger lidt men typisk koster det ikke noget når man bestiller 5-7 m3 og det gør jo kun regnestykket endnu bedre 

men hvorfor i himlens navn vil du bruge jordfugtig beton ???? 

her er hvad en af beton producenterne skriver om jordfugtig beton 

"Jordfugtig beton er en blanding af sand og cement som blandt andet benyttes til at sætte kantsikringssten i langs en belægning.

Udover kantsikringssten langs en indkørsel eller anden belægning kan jordfugtig beton også med fordel bruges til at fastholde en havekantsten som afgrænser græsplæne fra blomsterbede.

altså det er ikke egent til gulvevarme belægning hvor det er vigtigt at du kan få det vibreret godt sammen ned omkring slangerne 


Vi fik en murer til det. Mester og 2 svende, og to lastbilfulde flydende beton, 3 timers arbejde (pga. forkert levering fra Unicon), ca. 130 m2 gulv kostede 28.000 inkl. moms. De 5000 kr var murerarbejde, inkl. efterfølgende slibning af gulvet. 

1000 tak for din grundige beskrivelse.

Jeg troede at jordfugtig beton tit blev udført? Fx i badeværelser med fald? 

Mit problem er, at jeg jo skal støbe flere rum ad gangen. 

Men du vil anbefale, at rykke hele det eksisterende terrændækket op, og derefter støbe nyt vis pumpe? 

Nej jordfugtig beton bliver IKKE brugt til indedørsgulve.......

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis