Uisolerede drikkevandsrør

Hej kyndige mennesker:-)

Jeg er flyttet ind i hus fra 1968. Når jeg tænder for det kolde vand i køkkenet, bliver vandet lynhurtigt meget varmt og er det længe, før det bliver koldt. MEGET irriterende, når man ofte bare skal bruge et glas koldt vand at drikke, koldt vand til madlavning osv.

Jeg går ud fra, at det må være fordi rørene, som ligger under klinkegulvet, ikke er isolerede godt nok, men hvordan i al verden løser man sådan et problem? Kan man "bare" brække gulvet op, og så ligger rørene synlige, eller er der beton rundt om dem, som skal bankes af? Selvsamme rør er synlige ude i bryggerset, og de løber derfra ned under gulvet gennem en stor entre ud til køkkenet, men det ser næsten ud som om, at de løber nede under en af væggene i entreen og ud til køkkenet - kan det virkelig passe? Hvordan skal man så komme til dem, hvis de udover at være støbt ned også ligger inde under en væg i huset?

På forhånd mange tak for svar!

Hej kyndige mennesker:-) Jeg er flyttet ind i hus... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du kan få pexslanger op på loftet, kan du isolere dig fra varmetab og trække dem overalt.


 

uldal skrev den 11-01-2019 16:02:09

Hvis du kan få pexslanger op på loftet, kan du isolere dig fra varmetab og trække dem overalt.

 Det var så i min verden den aller dårligste løsning. Når det drejer sig om brugsvand, så er risikoen for frostsprængninger uendelig meget større for rør ført på loft, - netop fordi det er stillestående vand, når der ikke er forbrug fra en vandhane.

Du har allerede fugt skade, Du har meget varmt vand i din koldvands hane i starten. Jeg vil anbefale dig at få vvs til at gå det igennem. Det kan simpelthen være varmtvands rør  det er hul på. 

De trykprøver det og kan så se om der er utætheder. Er de rigtig snu så trykprøver de det med "lidt" ekstra tryk så de er sikker på at finde synderen. 

Du skal ikek begynde at grave op selv for bagefter at melde det til forsikring. De laver det til den stand det har på anmeldelses tidspunkt.

Dine kanaler kan være fyldt med leca eller sand. En almindelig fejl opstod hvis mureren pudsede vægge inden rørene var blevet pakket ind i pap eller tagpap. Så blev der spildt mørtel ned på rørene. Kalken i mørtelen starter rustangreb.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej igen:-)

Der har været lavet trykprøver, og man fandt først lækken ved en sporing.

Havde en VVS på besøg i dag, grundet skaden og talte med ham om problemet med det varme vand i hanen i køkkenet. Han gik ud i bryggerset og sagde så, at der jo var cirkulationspumpe (tror jeg han sagde), som man kunne slukke for på en kontakt over gasfyret. Den slukkede vi for, og nu har jeg koldt vand i køkkenhanen. Hurra! Jeg var meget glad, lige indtil jeg fandt ud af, at det varme vand nu ikke bliver mere end max 30 grader varmt.

Kan jeg skrue op for temperaturen på det varme vand, nu cirkulationspumpen ikke længere hjælper til?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis