Led lysdæmper korspondance problem

Hej alle i kloge mennesker,

Jeg har gennemsøgt alle tråde (tror jeg), men desværre ikke en løsning spm får mit setup til at virke :-( 

Jeg har to lampeudtag i en mellemgang, som kan tændes på to kontakter (korspondance) . Der er forbundet to led spot til hver udtag (2x5w spot) ialt 20w.

Jeg har så skiftet den ene kontakt ud med en fuga led skydelysdæmper (spot er også dæmpbar), men kan ikke benytte den anden kontakt til at tænde lyset med?

Lyddæmperen virker fint når lyset tændes og slukkes på denne. Når lyset forsøges tændt via anden kontakt (monteret fjeder), så skrues styrken op fra svag til fuld styrke og luset slukker igen. Er lyset tændt, så slukker det et kort øjeblik, idet jeg trykker på kontakten.

Jeg har afmonteret den ene ledning i kontakten og sat en muffe på denne, burde det så ikke virke? Eller har jeg overset et eller andet?

Jeg har også prøvet at bytte rundt på diverse ledninger :-)

Kip kontakt (korspondance med fjeder):

Lysdæmper:

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på lds. 

Lednings forbindelsen ser noget rodet og  mystisk ud. På lysdæmper har du en klemme PIL ind. Det er den der skal modtage signal fra den anden afbryder. Altså en impuls på  230 volt. 

Ved stikkontakt/dæmper ses at fasen er mørkblå i din installation.  Den farve ser jeg ikke ved den 2. afbryder. Ligeledes ses at det går i en gul ved afbryder medens du har en grøn ved pil ind. 

Hvis det virker når du bruger dæmper, så er den gule tændledning til lampe. Og den skal IKKE monteres i den anden afbryder men skal have en muffe. 

Så skal der findes en fase og en mulighed for at sende impulsen til den grønne ledning.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej, tak forbsvaret. 


Hele huset (1972) har noget underlig brug af farver(meget blandet)

Men status:

Jeg skal have en ny fase frem til kontakten?(sidder stik lige på den anden side)

Og hvordan får jeg så impuls frem til dæmper? Burde der ikke være forbindelse når nu det har virket via alm korspondance?

Den blå ledning i lysdæmperen er tilsyneladende tilsluttet nulklemmen på stikkontakten. Den kunne du flytte over i samme klemme som den sorte ledning. Så burde du få fase på klemmen L i lysdæmperen. Jeg må gå ud fra, at fasen er forbundet til den sorte ledning i stikkontakten, ellers er den forkert forbundet.


fase

Hej, 

Hvis ikke jeg tager meget fejl, så er den blå  fase og sorte nul (se billede fra modsat side) der er også strøm i den blå

Stikkontakt:

 i kontakten: (rød og gul skal være monteret for at dæmpere virker( men så kan der hverken tændes eller slukkes på kontakten) skruer blot op og går så ud ved tryk når slukket. Når tændt, så slukker det bare kortvarigt for så at tænde igen.

Den gule har konstant strøm, uanset om spot er tændt eller ej.

Ja du har ret. Det er fordi billedet vender på hovedet. Har den gule også konstant strøm, hvis du påvirker den afbryder du bruger som "ringetryk". prøv at flytte den røde ledning til den anden klemme, og se om det ændrer noget.


fase
Annonce

Ja, så virker det ikke længere, der er jo også monteret en bladfjeder.

Hvad sker der når du bytter om på gul og grøn på afbryderen som elmand skriver? For det er også mit bud. Men lidt svært at sige hvis farverne skrifter mellem hinanden.

Du piller den grønne af ved dæmper, og den gule af ved afbryder. Så bør det stadig virke ved dæmper og KUN ved dæmper.

Nu leder du efter en impuls fra afbryder. Du monterer en  fatning med pære imellem den grønne og nulleder i stikkontakt, denne pære skal du kunne få til at lyse ved at trykke på afbryder. Du må koncentrere dig om det uden at sætte den gule i afbryder igen. Når det virker kommer den grønne i dæmper og det vil virke.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis