Træpille produktion

Følg tråden
Biovet
Biovet
Biovet Biovet

Hej med jer. Jeg har læst en del om produktion af træpiller, men kunne godt tænke mig, at komme i kontakt med nogen som laver piller. Kunne godt bruge viden omkring pille presser fra Evertec i Tyskland www.muller-pellets.de Hvis nogen kunne hjælpe mig, vil jeg blive meget glad.

uldal
uldal
Postnr: 6500
uldal uldal

Hej, hvis du går år tilbage var emnet oppe. Der var een der kunne få en maskine fra Kina og ville lave sine egne piller. Jeg ved ikke hvad det endte ud i til slut, men problemet er at få de mængder smuld der skal til og få dem tørre nok. DEr skal rigtig stor kapacitet og afsætning til, før detoverhovedet balancerer økonomisk.

Biovet
Biovet
Biovet Biovet Trådstarter

Prøver lige igen. Hej med jer. Jeg har læst en del om produktion af træpiller, men kunne godt tænke mig, at komme i kontakt med nogen som laver piller. Kunne godt bruge viden omkring pille presser fra Evertec i Tyskland www.muller-pellets.de Hvis nogen kunne hjælpe mig, vil jeg blive meget glad.

Jens J.
Jens J.
Postnr: 3500
Jens J. Jens J.

Hej, hvis du går år tilbage var emnet oppe. Der var een der kunne få en maskine fra Kina og ville lave sine egne piller. Jeg ved ikke hvad det endte ud i til slut, men problemet er at få de mængder smuld der skal til og få dem tørre nok. DEr skal rigtig stor kapacitet og afsætning til, før detoverhovedet balancerer økonomisk.

Hilsen Jens J.
L0cki
L0cki
L0cki L0cki

Hej Biovet. 

Har du fundet nogen der laver træpiller og med maskiner fra Mulle-pellets? 😊 Står i samme situation som dig, vil rigtig gerne finde noget mere info, før jeg vil investere i en af de maskiner fra Muller. Har råå materialet (fint stokerflis) som jeg rigtig gerne vil producere træpiller til mine pille ovne. 😊

Biovet
Biovet

Nej det har jeg desværre ikke. Jeg har dog ikke mistet håbet endnu. Håber der er nogen som melder sig på banen.☺

L0cki
L0cki
L0cki L0cki

Hvad rå materiale  vil  dupresse til piller?

Hvad maskine har du i tankerne? 😊  KU virkelig godt tænke mig at finde nogen der har prøvet det 🙏 

Snakkede med en dansk underleverandør og han havde solgt Ca 35 presser for Ca 5 år siden, så nogen må vide lidt om processen 😁

Biovet
Biovet

Har tænkt, at prøve med flis , savsmuld måske pap. Jeg vil lade mulighederne stå åbne.

Frank Chr.
Frank Chr.
Frank Chr. Frank Chr.

Hvis du påtænker at bruge træflis skal du også have en hammermølle der specielt designet til neddeling af træflis i nøjagtige partikelstørrelser (smuld) som er nødvendig for den videre presning til træ piller. 

L0cki
L0cki
L0cki L0cki

Jeg har sådan en her i tankerne 

Frank Chr.
Frank Chr.
Frank Chr. Frank Chr.

Måske er det muligt at lave nogenlunde gode træpiller af nåletræ i de små maskiner, men træpiller fra løvtræer tror jeg bliver et problem, (træet indeholder ikke nok lignin) med mindre man tilsætter noget kunstigt bindemiddel. Hvis trykket ikke er tilstrækkelig højt, kan det osse være nødvendigt at tilsætte damp for at optimere bindingen. 

Biovet
Biovet

Du har nok ret. Det er ikke nemt med løvtræ - de fleste træpiller på markedet idag er fra  gran eller fyrtræ. Har læst omkring, emnet, at få dem til, at holde sammen. Kunstig bindemiddel er forholds vis dyrt.

Sættet der er vist ovenover er vist fra Muller i Tyskland. Jeg overvejer sættet på 11 kw.

L0cki
L0cki
L0cki L0cki

Men når man snakker tør træflis, kommer det næppe under 20 % vand. Vil det give problemer /udfordring.  Eller skal man ud i tørring os? 

Frank Chr.
Frank Chr.
Frank Chr. Frank Chr.

Nej de klassiske bindemidler som aske(lud), mel, sukker, gips, madolie, kunstig harpiks m.m. er nu ikke særlig dyre.

Frank Chr.
Frank Chr.
Frank Chr. Frank Chr.

Især polakkerne er kendt for at tilsætte aske i træpillerne - osse derfor at aske procenten ofte er ret højt i polske træpiller i forhold til andre lande, som ligger på omkring 0,3 - 0,5%, hvorimod polske træpiller ses med 0,7%.

Jeg glemte vist vegetabilsk paraffin og melasse på listen over bindemidler. Prøv forresten at google Flour Bond.

je_ns
je_ns
Postnr: 0000
je_ns je_ns
Biovet skrev den 20-03-2019 10:53:10

Sættet der er vist ovenover er vist fra Muller i Tyskland. Jeg overvejer sættet på 11 kw.

Har du strøm nok inde til sådan et anlæg ?

Hellere eje, end at leje.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.