Skimmel på kold mur efter nedlægning af krybekælder

Hej LDS!

Vi har for nylig nedlagt vores krybekælder og har i stedet støbt med gulvvarme. Det eneste rum hvor vi ikke kunne støbe, var vores viktorialerum, som ikke havde krybekælder, men i stedet var sænket de Ca 30cm som krybekælderen var. 

Viktorialerummet har samtidig udluftning i form af et 80mm hul direkte ud! Huset er lavet i lecabeton og har dermed en kold væg i rummet. Jeg har tidligere stoppet hullet med noget avispapir og hønsenet for at holde kulden ude. 

Og nu til problemet. 

Omkring udluftningshullet er der nu kommet noget der ligner skimmelsvamp og væggen er lidt klam og kold. Tæt på hullet har tidligere ejer valgt at trække brugsvandsledniger og gulvvarme ledninger så der er også varme (men isolerede) slanger tæt på. Grundet en samling på dem, var det ikke muligt at støbe i Viktorialerummet. 

Jeg tænker skimlen skyldes kondensering, grundet den kolde væg, varm luft inde (og fra slanger) og manglende luftcirkulation. Er I kloge hoveder enige i det, eller har I andre bud på, hvad det kan skyldes? 

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Skimmel gror hvor der er fugt. Fugt tørrer ud ved udluftning, så det er forkert at stoppe udluftningshullet. 

Net foran hullet er naturligvis godt i forhold til mus m.m.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg forstår din pointe, men vi vil gerne have lukket hullet da det er piv kold luft der kommer ind. Hvis vi åbner hullet kommer den kolde luft også til at mødes med det varme trægulv og den spånplade det ligger på, så det er heller ikke en ideel løsning. 

Jeg vil aller helst lukke hullet af med rockwool og lave en lille forskalling indvendig med rockwool og dampspær. Vil det være en mulighed? 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis