Redningsåbninger

På vores nye tagetage får vi en stue og et soveværelse med 2 Velux vinduer i hvert rum.

Det har hele tiden været meningen at de to af vinduerne (ét i hvert rum) skulle være med redningsåbning, Nu har jeg imidlertid her til morgen fået at vide at det ikke er nødvendigt da vi også placerer en dør i hvert rum. (i stuen dobelt dør).

Er der nogen der ved om dette er korrekt ?

Det skal lige siges at der ikke bliver trapper ved nogen af dørene men blot en fransk altan (3 brædder slås på)

Med venlig hilsen

Claus Holm
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sikket nok !

Det er jo ikke mere farligt at springe ud fra et gavl vindue/dør end et tagvindue. Det er jo et spørgs, mål om åbningen størrelse. Der er vist ikke nogen krav til adgangsforholdene i et a´lm 1½ plans hus. Og om der er det i højere bygninger ved jeg ikke.

MVH Njord
Hej

Vi er jo også igang med at bygge om!! hvis der er over 2,5 m til jorden skal der være en åbning på min. 60X60 cm. i hvert rum. Men hvis du sætter en dør i må det jo være meget fint. Men du konne jo bare ringe til din teknisk forvaltning og spørge dem om det. De bliver så glade når man spørger dem til råds 8)

MVH

Kim

www.soegaard.frac.dk[/url]
Samme problematik hos mig smile Har også to Velux vinduer + dør.
Døren virker fint som redningsåbning, de klagede i hvert fald ikke på teknisk forvaltning. biggrin biggrin 8)
Hej

Jeg vil såmænd bare sige at vi har 4 velux-vinduer i vores hus, og 3 af dem er med redningsåbning. Et i hvert rum, dog ikke den i gangen.
(Fik vi at vide at sådan skulle det være.
Skulle jeg sætte Velux i idag, blev det kun med redningsåbning. for hvor er det vippe vindue dog irriterende og så har hovedet fået et par mærker også.
Det var bare vores erfaring :wink:

NB: Iøvrigt ville jeg spørge Velux, de ved det helt sikker.

Med venlig hilsen

Søren
Ja, det er korrekt at der skal være 60x60 cm åbning hvis det er over 2,5m, men husk at det ikke er nok at der er en dør. Der skal være 2 muligheder for flugt, dvs. dør + åbning på 60x60

/CLaus

Morten
Annonce
Hej Orla,

Jeg kan altså ikke se, at der står noget om 2 muligheder for flugt :shock:

Med venlig hilsen

Claus Holm
Men................. Hvis der ikke skulle være 2 åbninger, hvorfor skulle det så hedde redningsåbninger?? Selvfølgelig skal der være 2 muligheder for flugt og husk på denne regel er til for jeres egen sikkerhed.

Mvh
Claus

Morten
Hej Claus,

Selvfølgelig er det for vores egen skyld, men hvorfor skulle jeg vælge at kravle ud af et vindue med en åbning på 60 x 60 når der lige ved siden af er en dør med en åbning på 200 x 90 ? :?

Med venlig hilsen

Claus Holm
Tja, hvad nu hvis døren er blokeret af ild eller nedstyrtet materiale?

/Claus

Morten
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis