Hjørnetoilet til væghængt toilet

Hej med jer

Jeg kunne godt tænke mig at få et væghængt toilet i stedet for det hjørneplacerede toilet vi har nu. Indgrebet er relativt simpelt ifht. vand osv, men jeg er godtnok i tvivl om faldstammens placering i forhold til et væghængt. Jeg vil helst gerne undgå at skulle hugge gulv op.

Jeg har vedhæftet et lille udsnit af plantegningen her. Jeg vil gerne have det til at hænge på væggen til brusenichen. Fra ydervæggen (ved vinduet) til faldstammen starter er der 17 cm og fra brusenichen til faldstammen starter er der også 17 cm. Kan det lade sig gøre? Eller skal jeg i stedet kigge efter et nyt gulvmonteret og spare besværet?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ved ikke om det kan være der for vasken, men der findes jo stativer til væghængte toiletter, som er beregnet til et hjørne (har selv et). 

De er ofte noget dyrere pga mindre salg, men tror den vil passe til din faldstamme.

Det kommer jo lidt an på højden på vindues karm. Der skal jo kunne være et stativ med cisterne under vindue. Derud over skal du tænke meget på pladsen over til vaske skabet. Toilet kan dog godt stå som den nuværende og så fylder den mindre. 

Jeg har et væghængt på lidt samme måde. Der er står stativet 45 grader i hjørnet, og vindues karmens højde er 845 mm Væggens længde er her 275 mm til vindue men toilettets trekantede boks går stadig ca 120 mm hen foran vinduet. Jeg har "snydt lidt" ved at hugge lidt ud i både ydermur og side væg så toilet stativet kommer så langt tilbage som mulig. 

Som vindues bundstykke har jeg valgt samme flise som på gulv. De fortsætter ud som låg på cisterne. Først havde jeg lavet pneumatisk skylle knap, men det fungere ikke. Der blev så skåret passende hul i den trekantede flise låg, og monteret at almindeligt tryk. 

Trykknap rammen kan let klemmes af så man kan komme til at servicere ned i cisterne.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tusind tak for jere besyv! 

Vasken og skabet skal også rykkes til venstre, så der netop bliver plads. 

Vinduet sidder ret højt, så der vil være fin plads til det hele. Med normal siddehøjde på 42 cm er der stadig, fra top til karm, knapt 40 cm. Det er faktisk mest faldstammen der sådan “bekymrer” mig, for “kassen” cisternen skal være i kan hurtigt ende med at blive ret dyb, og så ser det ikke pænt ud eller ender med at fylde alt for meget. 


Tror også fint, at et hjørne væghængt vil passe, men er ikke så vild med den trekantede hylde det naturligt vil give. 

Jeg må lige lidt i tænkeboks. 

Min er blot et almindeligt meget lavt stativ, som er bygget ind i hjørnet. 

Jeg tror ikke det er nødvendigt at flytte arrangementet, da et væghængt sikkert vil fylde lidt mindre end det nuværende. 

Men trekantet låg over et hjørne cisterne på den plads kan næppe undgås, Hvis du da ikke laver en hel forsats væg under vinduet.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg var egentlig ikke bange for at lave en hel forsats væg under vinduet, men mest faldstammens placering som jeg synes er lidt for langt ude i rummet til at jeg bare med det samme turde gå igang. Har forsøgt at regne mig frem til, at forsatsvæggen rager næsten 40 cm ud i rummet, så jeg tror jeg prøver at finde på enten en flot skråløsning eller på et almindeligt gulvtoilet og så bruger lidt ekstra penge på et lækkert et i stedet (Som ikke kræver så meget rengøring som det nuværende på siderne).


Igen, tusind tak for input!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis