Bejdse maghoni

Jeg har fået en ny barbordplade i en meget rød/lilla maghoni farve. Ved siden af er der en køkken disk i en noget mere brunlig nuance. Kan jeg bejdse den gamle plade (efter slibning etc) så det rammer den nye plade farvemæssigt - Begge skal lakeres med skibslak. Hvis nogen har et produkt plus farvekode ville det være ideelt. 

Tak


Mvh Troels
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Om vi lige har en farvekode....... Ja undskyld mit franske, men tager du tis på os? 

Sådan foregår det altså ikke når vi snakker bejdse. En bejdset er noget man blander og fortynder til man til sidst har noget der i samspil med det træ der skal bejdses giver det resultat man ønsker/kan acceptere.

Du må skaffe noget bejdse og så lave en masse farvelægge på noget træ der ligner din gamle bordplade.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Vi ved jo heller hvordan pladerne ser ud. 


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Bejdse er transparent så her kan en farvekode ikke bruges, og slet ikke på en eksisterende plade hvor forarbejdet er ukendt.

Der er alligevel håb hvis du griber det systematisk an:

1: Lav en god håndfuld prøver i samme nuance og træsort som den du vil bejdse. Prøverne nummereres

2: Bland 2 nye grundbejdser, hvor den rødlige farve fremstilles af gul og magenta bejdse. Den anden består af ren magenta.

Du skal muligvis justerer med cyan undervejs fordi bejdse ikke er rene farver. Det letter arbejdet hvis du har et CMYK farvekort som reference.

Cyan kaldes også procesfarve, og må ikke forveksles med hvad litografer kalder blå for at få lilla. For at gøre forvirringen komplet, er lilla hvad fotografer kalder magenta.

Når jeg næver det, skal det ses i lyset af at det er vigtigt at huske der bruges det subtraktive farvesystem som udgangspunkt ved transparente pigmenter. Fotografer anvender det additive farvesystem.

Du kan i denne forbindelse ikke anvende gamut som rettesnor, der i den grafiske branche bruges til at beskrive hvordan et givent apparat frembringer farver i forhold til hinanden, samt hvor stort et farveområde de hver især kan frembringe for at mennesket opfatter farven som korrekt.

Når du rammer den rigtige nuance, skal også en nye blanding deles i en håndfuld fra næsten farveløs til mættet. Har du været omhyggelig står du med en række prøver uden farvestik, men med forskellig density (styrker eller transparenthed). Også disse prøver nummereres.

3: Resten er systematisk prøven sig frem. Du vil sandsynligvis stå med et resultat i den rigtige nuance, men mere mættet end den eksisterende plade du forsøger at ramme.

Det kan jeg ikke afgøre uden at have set pladen, men det kan blive nødvendigt at blege den oprindelig plade med oxalsyre for at få nogenlunde samme mætning.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 09-01-2019 15:46:28


Cyan kaldes også procesfarve, og må ikke forveksles med hvad litografer kalder blå for at få lilla. For at gøre forvirringen komplet, er lilla hvad fotografer kalder magenta.



 Hvis vi skal fluekkneppe, så hedder Lilla ikke Lilla, men Violet.
Jeg husker en lærer jeg havde for mange år siden der altid sagde:
Lilla er en mode farve, ligesom rød ikke hedder postkasse, eller brun hedder DSB (ja det var dengang DSB havde brune uniformer).   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Flueknepperi er ikke at foragte så længe det bringer os nærmere resultatet.   

Violet er en sekundær spektralfarve (hvilket lilla ikke er), men kan defineres som de lilla toner, som mest er blå (cyan) - altså egentlig blå-lilla).

I Newtons farvespektrum ligger det i bølgelængden mellem 424-397 nm

Det forklarer også hvorfor foto af blomster  med tydelige violette farver kan optræde rosa i det endelige resultat.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis