Male køkken

Jeg har et HTH køkken i eg der er ca 15 år.

Alt er som nyt men jeg er lidt ked af den egetræs farve og tænker på at male det.

Hvordan gør jeg det bedst ? jeg har en del skabe med glas låger i hvor der også er egetræs farve indvendig.

Kan jeg selv gøre det ? eller skal jeg pille alle låger af og efter få en ud og male alt indvendig.

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tør lågerne af med grundrens,slib dem let,slibesvamp eller sandpapir,korn 240,rengør dem for støv,afdæk glas nøjagtigt,mal kanter med en spids kvalitetspensel,rul flader med en malerulle (10 cm.),pas på,at der hvor du har malet med pensel,må malingen ikke nå at tørre.Glansen kan du selv bestemme,men jeg plejer at male med en glans 50.Hvis du ikke har erfaring med malerulle,vil jeg anbefale dig at prøve på noget tilsvarende.Du kan også vælge den noget dyrere løsning,altså autolakerer,der kan du i såfald spare noget,hvis lågerne er klagjort.


bh

Som tillæg til Optisana's fine beskrivelse, vil jeg lige tilføje, at du bør overveje at bruge oliebaseret maling, hvis du bruger høj glans. Min personlige erfaring er, at det er vanskeligt at få et pænt ensartet og glat resultat med vandbaseret højglansmaling. Den flyder meget dårligt ud. Lav evt test på et stykke træ.


Mvh Troels
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Du kunne også lige klikke en låge af, tælle dem og spørge en maler m/u forslibning og grunder


 

15 år gammelt eg i et køkken? - Så forslår grundrens som en skrædder i helvede, hvis malingen skal binde længere end weekenden over.

Brug fortyndet salmiakspiritus til grundig affedtning, men vær opmærksom på at eg herefter bliver næsten sort.

Så skal der grundes og mellemslibes for at fylde porerne så slutresultatet står helt glat. Til eg behøver man normalt ikke at spartle. Det er tilstrækkeligt at mellemstryge og slibe et par gange.

I et køkken vil jeg anbefale oliemaling som TRRA foreslår, men brug en pensel og fortynd malingen med cellulosefortynder. Det flyder bedre og letter efterfølgende renholdelse betydeligt.

Rulle efterlader overfladen med appelsinhud.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg ville helt klart anbefale en autolakere el. lign. hvis resultatet skal være pænt og holdbart. De bruger en type maling der er meget mere robust.

Evt. købe nye låger. 


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

At male køkkenlåger og elementer er ikke raketteknologi.

Det er heller ikke autolakerens maling der garanterer resultatet - det er forarbejdet. Der er også glaslågerne der skal tages hensyn til.

At male eksisterende køkken selv ud fra de givne oplysninger er et udmærket gør-det-selv projekt, som du roligt kan kaste dig ud i.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hvis du vil have dem malet i højglans ville jeg ikke råde dig til at male det selv. Det er meget svært at få til at blive pænt uden sprøjte.

Ellers går fremgangsmåden sådan.

Afvask med grundrens eller salmiakspiritus

Slib med korn 180-200

Afvask

Grundmal

Let afskrab, eller slibning med korn 200

Afvask

2.g Lakering.

Du lakerer ved at rulle lakken på med en lakrulle hvis du ikke kan lide teksturen rullen giver så trækker du efter med en motler eller en pensel.

Vil anbefale Nordsjö hvis det er en glans 40 og Carparol Alkydmaling hvis det er en højere glans. Oliemaling har det med at gulne så det ville jeg holde mig fra.


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler

Hej  Kaempekran

Er Nordsjö på vandbasis ?? Hvis ja holder det godt nok ?

Allan

Olie i hvid vil aldrig forblive hvid, men vil kravle over i en mere gul/vanilje farve. Værst er det med maling der ikke får ordentlig naturlys. Nu skrev du intet om farven.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Urup skrev den 14-01-2019 17:34:51

Hej  Kaempekran

Er Nordsjö på vandbasis ?? Hvis ja holder det godt nok ?

Allan

 Ja nordsjö er vandbaseret og det er en rigtig god maling ja. 

Grunder

https://gulvlageret.dk/indvendig-traevaerk-477/professional-haeftegrunder-supertauck-2-5-liter-p13398?gclid=EAIaIQobChMIqZu8sOTt3wIVGOWaCh2alASOEAQYASABEgKMf_D_BwE

Lak

https://gulvlageret.dk/indvendig-traevaerk-477/original-traevaerksmaling-40-halvblank-2-5-liter-p13397?gclid=EAIaIQobChMI08i8--Tt3wIVy6iaCh1NEgHiEAQYASABEgKgfvD_BwE


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også