Ej nej, glemte dampspærre

Hej alle

Er ved at renovere et gammelt hus, heriblandt et køkken i underetagen. Her er synlig bjælker og der skal dampspærre op loftet mellem hver enkelt bjælpe.
Der skal også 2 lag gips på vægge 50mm isolering og en dampspærre imellem gipspladerne.

Jeg er ikke håndværker, men får da lavet tingene. Har dog i al min hast (som alligevel går langsomt), glemt at sætte dampspærre da jeg monterede anden gipsplade.. ><. Det gælder 4 stk 120 gipsplader at jeg evt skal demontere igen.

Uanset vil jeg aldrig få dampspærre foran de synlige spær og der er gennemluftet loft over køkkenet hvor jeg regner med a lægge 400 mm isolering, med rigeligt udluftning henover isloering. Der er desuden 2 meter ydervæg der ikke skal laves og som ikke får dampspærre uanset hvad. Der er også nogle andre steder som ikke får dampspærre da det ikke skal renoveres.

Der er desuden direkte entre uden dør imellem til køkkenet, så der vil regelmæssigt blive åbnet op. Der er også åbent ved trappeopgang op til loft som også er uden dampspærre.

Hvad jeg kan forstå, så benytter man ikke nødvendigvis dampspærre i gamle huse medmindre man isolerer med 200 mm. Jeg isolerer kun med 50 mm og måske en dag hulrummet i muren.

Hvad havde i gjort? Sprunget dampspærren over i væggen eller demonteret gipspladerne? Hvad med loftet, skal jeg stadig planlægge at lægge dampspærre der og hvad hvis det kun er der og ikke vægge?

På forhånd tak


Hej. God vind!

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du kun har skruet 4 gips plader på, og ikke spartlet så er det da en mindre ting at tage dem ned igen, for at gøre det ordentlig.

Dampspærre skal der ikke være på murstens mur, den regnes for damptæt. 

Når man anbefaler dampspærre ved isolering på loft over 200 mm så er det fordi at uanset om du har god udluftning på loftet så har den afsatte fugt ikke let ved at tørre op igennem 400 mm isolering. ( fugten afsættes hvis varm luft passerer op igennem og møder kold luft. )

Det er det samme ved din indvendige isolering. Har kan det heller ikek tørre op selv om du kun har 50 mm isolering.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ok tak. Det kan være svært at forstå for mig at det kan være en fordel at sætte dampspærre, når noget af rummet ikke får det.Så må hellere få piller de gipsplader af.


Hej. God vind!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Du kan evt sætte et lag gips mere på og montere dampspærren først   

Jo mere dampspærre du monterer i dine konstruktioner, jo mere damptæt bliver din bolig jo generelt.

Hej igen.

Her er hvad jeg læser på en hjemmeside, hjemmesiden er "det nationale videncenter for energibesparelser i bygninger".
https://www.byggeriogenergi.dk/om-videncentret/
http://efterisolering.sbi.dk/dampspaerre

Maling
Maling regnes normalt ikke for at kunne fungere som dampspærre. Der kan dog være malingstyper, hvis funktion er at virke som dampspærrer, fx i vådrums-membraner. Maling i kombination med glasfilt eller glasvæv kan være et alternativ til en dampspærre af banevare i en eksisterende konstruktion på steder, hvor montagen af en banevare kan være arbejdskrævende, og hvor det kan være svært at opnå tilstrækkelig tæthed. På pudsede lofter, hvor der kan være opsat glasfilt for at skjule smårevner, er det en brugbar løsning.


Jeg mener selv det er arbejdskrævende med 10 tværgående bjælker på 5 meter og de er halvdelen af dem næsten runde og skæve i udformningen, hvilket gør det tricky at få dampspærren lagt ind til den og fuget den og plastikken hopper op og ned over den skæve bjælke.

Umiddelbart får jeg filt på både vægge og lofterne kan jeg også sagtens give, så mon det i sig selv kan fungere som alternativ dampspærre.. det står der jo? 

Dertil kan jeg altid komme til isoleringen ovenfra og træloftet. Der er intet træ skjult, det eneste organiske materiale er træloftet som gipsloftet er skruet op i, og som isoleringen ligger ovenpå.

På forhånd tak


Hej. God vind!

Har købt en guide her, hvor de ikke benytter dampspærre selvom de tilfører isolering til loftet.

https://goerdetselv.dk/hus/loft/gipsloft/gipsloft-nyt-loft-med-flotte-fritlagte-bjaelker


Hej. God vind!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Kan du ikke tage 1 lag gips af og så sætte dampspærrer på - og så genmontere den sidste gipsplade.

Jo og det gør jeg nok også. Det tyder også på at det må være noget forkert info omkring det med at maling er nok med filt.
Jeg tror jeg ringer til en tømrer og hører om de vil lave det, da jeg ikke tror jeg får nok held med at udføre det selv og så giver det slet ikke mening.


Hej. God vind!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også