Lamper med korrespondance og dæmper

Hej folkens,
Jeg havde i mit bryggers 2 lamper med 3 glødetrådspærere hver, der kunne styres via 2 kontakter i korrespondance hvoraf den ene kontakt havde dæmper.

Efter at jeg har udskiftet lamperne med moderne lamper med moderne pærer kan jeg ikke længere tænde dem. Jeg har også forsøgt med glødetrådspærer i de nye lamper.
Hvad kan der være galt?

Jeg håber I kan hjælpe mig med tips og gode råd til en kortsigtet såvel som en langsigtet løsning.

På kort sigt håber jeg på at kunne kortslutte dæmperen eller lignende, så jeg kan tænde lyset igen - det er ikke et must, at korrespondancen virker - i første omgang skal jeg bare have lys!

På længere sigt vil jeg gerne fjerne dæmperen og så blot beholde korrespondancen - eller bare beholde den ene kontakt. Kan det lade sig gøre?

Jeg er virkelig på herrens mark, så på forhånd mange tak for jeres hjælp!

Billeder af kontakterne og deres forbindelser:

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den kontakt som sidde i bryggers er en krydsningskorrespondance den benytter man hvis man ønsker at kunne tænde lyset fra 3 forskellige afbrydere, derfor mangler der et billede af en 3 afbryder.

Måske den er skjult bag nogle kasser eller andet. Det er før set at noget er blevet skubbet ind i en afbryder,så denne afbryder står i en position der hverken er tændt eller slukket og så vil de andre korrespondance afbrydere ikke virke.

Du kan os prøve at tjekke den fin sikring der sidder i lysdæmperen (bag den lille røde plastik skruge i fronten) 

Hvis du har monteret LED pære i dine lamper, så kan du godt regne med at din lysdæmper ikke virker, det er en rigtig gammel model og den kan ikke håndtere LED lyskilder.

Du kan prøve at tage den røde ledning ud ag lysdæmperen og sætte sammen med den hvide ledning 

(den røde er den ledninge der tænder din lampe og den hvide burde være fasen)

Men det kræver et måle instrument for at være sikker på farverne og jeg vil gøre opmærksom på at det er elektrikker arbejde.

Hej igen,


Mange tak lmaster, for de gode råd. Jeg har kigget forgæves rundt efter en kontakt mere, der kan tilhøre samme korrespondence. Indtil videre uden held. Jeg har forbundet rød og hvid ledning i bryggerskontakt 2 (den med dæmperen), og nu er der lys! Men Bryggerskontakt1 virker desværre stadig ikke.

Orange og rød i kontakt2 forbundet. Nu virker det!

Jeg var godt klar over at du ikke kunne bruge kontakten når rød og hvid ledning var samlet, det var bare for at afprøve at din lampe virkede. (Det burde jeg nok have skrevet)

Men underligt at du ikke kan finde den sidste kontakt, 

Det er fint at du har fået det til at virke..👍🏻

Men korrespondance delen og lysdæmper delen  virker ikke korrekt efter dit lille indgreb, men hvis du er tilfreds så er det jo fint.😉

Hej lmaster,

Det er en god midlertidig løsning. Nu kan jeg tænde og slukke lyset!

Så må jeg lige finde ud af hvad jeg gør på lidt længere sigt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis