Fibergips kontra alm. gips

Er der nogen der har erfaring med kvm. pris inkl. skruer, spartel, på henholdvis 15 mm fibergips kontra 2 x 12,5 mm vådrumsgips.

Tænker at fibergips samlet set er lidt billigere, og så sparer man jo et lag   

Pft. Michael

Er der nogen der har erfaring med kvm. pris inkl.... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Med lim bruger man retkant, og den limfuge der presses ud hugges af med en spartel når det er hærdet . 

Husk handsker den er ualmindelig svær at vaske af.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
gronnevang skrev den 09-01-2019 23:55:01

Det giver mening   

Så ingen damspærre på væg eller i vindues lysning, når man maler med vådrums maling.

Hvis jeg forskaller med c/c 30, skal fibergips plader så sættes op så de "ligger ned" eller "står op"? Bør jeg bruge klæbefuge eller spartelkant?

Jeg havde samme opbygning med den oprindelige væg bygget af reglar cc60 påsat spånplade. Fjernede spånpladen og satte forskalling op vandret med cc30 og 15mm fibergips lodret (med limfuge). Det har holdt i 9 år nu.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Fedt   

Det var lige det jeg manglede. Hvor nemt er det at få overfladen på fibergips pæn til efterfølgende glasfilt + maling? Skal man fuldspartle fibergipsen, eller er det nok at spartle samlinger + skruer?

Fibergips skal fuldspartles. Men altså, en 60cm spatel, og en girafsliber, så er det jo overstået i en ruf.

Når du alligevel skal spartle med en 35-40 cm bred spartel, er der jo alligevel tale om en fuldspartling.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Rullespartel!

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Rullespartel var også min tanke   

Skal det være vådrumsspartel eller er det lige fedt?

Pft.

Michael

Brug vådrumspartel i badeværelset. 

Når det er vådrum skal du bruge ét lag 15 mm Fermacell, med klæbefuge. Økonomisk sparer du ikke rigtig noget i forhold til vådrumsgips, andet end en arbejdsgang. Dog er Fermacell stødsikkert og skruefast (dog ikke så smart hvis du skal passe på en vådrumsmembran. 

Ok! Så hvis jeg forstår det rigtigt, så kan jeg ikke bruge Fermacell finspartel som de anbefaler, da det ikke er en decideret vådrumsspartel.

Pft.

Michael

En opdatering   Har nu fået fjernet gips + osb plader fra alle vægge i badeværelset, og de 2 af væggene (ikke bærende) er allerede konstrueret med c/c 30 mellem lodrette reglar, så her skal jeg ikke forskalle (for at kunne bruge 1 lag fibergips). Jeg er dog lidt utryg ved at fjerne OSB plade fra ydervæggen, da den er bærende, og OSB pladen vel har en eller anden form for indflydelse på konstruktionen (skivestyrke). Ydervæggen er lavet med 50 x 145 c/c 60 lodret (se evt. billede), og 50 x 100 vandret "udvendigt".

Der er P.T. et vindue i midt af væg.

Den omtalte væg er 2 meter bred.

Skal jeg være nervøs for at fjerne OSB pladen? Med henblik på montering af forskalling c/c 30 vandret.

N.B. Overvejer at bruge 15 mm Knauf Ultraboard istedet for fibergips, da det umiddelbart er lidt billigere, og skal ikke fuldspartles   

Pft.

Michael

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også