Fibergips kontra alm. gips

Er der nogen der har erfaring med kvm. pris inkl. skruer, spartel, på henholdvis 15 mm fibergips kontra 2 x 12,5 mm vådrumsgips.

Tænker at fibergips samlet set er lidt billigere, og så sparer man jo et lag   

Pft. Michael

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er nemmere og det holder fint. Prisen er ikke nødvendigvis bedre da du er nødt til at bruge Fermacells egne skruer (turde ikke bruge klammer) + klæbefuge, men du er hurtigere færdig.

Husk at ved 15mm fibergips i et enkelt lag forskalling skal sidde cc 30cm og de anbefaler ikke at etablere dampspærre bagved fibergips.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for svar

Desværre er jeg lidt i et dilemma, da væggene er bygget af reglar med c/c 60, hvorpå der er påsat 11 mm OSB 2 plader. Hvilket betyder at jeg er nødt til gå på kompromis med den "rigtige" løsning. Det er ikke muligt at indsætte ekstra reglar, grundet pex rør i væggen.

Jeg tænker derfor at sætte 11 eller 15 mm OSB 3 plader på + 15 mm fibergips.

Ganske vist anbefaler man vist ikke at have træ plader bagved gipsvæg, men det er jeg desværre nok nødt til.

Som alle skrues på - ved så ikke om hvad der er bedst til at få den pæneste overflade - klæbefuge eller spartelkant. Der skal glasfilt + maling på som slut behandling.

N.B. Grundet formodet skimmelsvamp, bliver nuværende plade beklædning fjernet helt, så der kun står "skellettet" tilbage.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Øhh - er en 15 mm obs plade ikke ca. 3 x så dyr som en alm. gipsplade ?

Holder det samlede regnskab så - eller overser jeg noget ?


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
BOFH skrev den 09-01-2019 13:27:07

Det er nemmere og det holder fint. Prisen er ikke nødvendigvis bedre da du er nødt til at bruge Fermacells egne skruer (turde ikke bruge klammer) + klæbefuge, men du er hurtigere færdig.

Husk at ved 15mm fibergips i et enkelt lag forskalling skal sidde cc 30cm og de anbefaler ikke at etablere dampspærre bagved fibergips.

/BOFH

 

Hvorfor i al verden tør du ikke bruger klammere?

Og hvorfor ikke dampspær bag fibergips?


Mvh. Christian M
 

Man bruger ikke dampspærrer i denne type ydervægge, da damptrykket gerne skulle stoppes af vådrumsbehandlingen (vådrumsmaling/vådrumsmembran).

Hvorfor ikke bare forskalle med 21 x 95 forskalling vandret inden montage af 15 mm fibergips (evt. 2 lag) eller 2 lag vådrumsgips.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Tak for jeres svar   

Dampspærre skal vel bruges på ydervægge, når det er fugtig zone, hvor der ikke er krav om vådrumsmembran eller har jeg misforstået noget?

Forskalling i stedet for OSB! Tjoh det kunne være en mulighed, men vil det ikke kunne bevæge sig væsentlig mere indbyrdes end OSB? Og hvor tæt skal de så evt. sættes?

Jeg tænker også at da OSB er brugt på alle vægge i huset, er det en del at konstruktionen (stivhed i vægge). Huset er bygget at moduler.

Har et par billeder af vægge, fra da huset blev bygget - ikke af mig   

Nederste er faktisk en af de omtalte vægge i badeværelse.

Du kunne jo forskalle pr cc 30 cm.

Da du jo skal bruge vådrumsmaling på dine vægge i badeværelset, risikerer du at komme til at lukke fugt inde mellem to ret tætte lag, hvis du monterer en dampspærre på dine ydervægge, så derfor "nøjes" man med den tæthed som vådrumsbehandlingen giver.

Det giver mening   

Så ingen damspærre på væg eller i vindues lysning, når man maler med vådrums maling.

Hvis jeg forskaller med c/c 30, skal fibergips plader så sættes op så de "ligger ned" eller "står op"? Bør jeg bruge klæbefuge eller spartelkant?

gronnevang skrev den 09-01-2019 23:55:01

Det giver mening   

Så ingen damspærre på væg eller i vindues lysning, når man maler med vådrums maling.

Hvis jeg forskaller med c/c 30, skal fibergips plader så sættes op så de "ligger ned" eller "står op"? Bør jeg bruge klæbefuge eller spartelkant?

 Det er helt op til dig. Det har ingen betydning om de lægger ned eller står op.

Du skal bruge fermacell lim i samlingerne.

Om du har spartelkant eller ej, er op til dig 


Mvh. Christian M
 

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også