Boring a hul til emhætte-aftræk gennem ydermur

Hej folkens

Med inspiration fra dette tråd

https://www.lav-det-selv.dk/forum/aft/196595

kommer mit spørgsmål:

Jeg står over for potentiel købe af lejlighed, og overvejer i den forbindelse muligheden for at lave hul i muren mod gården med henblik på at etablere aftræk til emhætte. Lejligheden ligger øverst på 4. sal. Muren er godt 40-50 cm tyk.

Ser vi bort fra evt. problemer med kommune, så vil jeg gerne høre om man absolut skal bore udefra og ind - det vil nemlig kræve et lift, tænker jeg. Hvis det kan klares indvendigt vil det gøre arbejdet en del billigere og nemmere. Facaden mod gården er pudset, men hvis skaderne på forskallingen er beskedne tænker jeg, de kan udbedres forholdsvis let med en arm ud af vinduet.

Hvad tænker I?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal stadig kunne montere et gitter udenfor. Ellers kan jeg love dig for at der kommer alt muligt skidt og møg ind i den emhætte. Og man bliver nok heller ikke populær i ejerforeningen hvis man bare sådan willy-nilly begynder at bore huller i facademuren. Jeg ville i hvert fald blive svært træt hvis der var nogen som gjorde det i vores opgang.

Det bedste alternativ er klart at tage det op på et beboermøde i ejendommen, og høre om der ikke var andre der også vil have aftræk til deres emhætte. Så bliver prisen for lift + mand med boremaskine lige pludseligt meget overkommelig.

Det vi har gjort i min ejendom (og som flere har gjort) er at fjerne det øverste vindue i en af siderne, sætte to plader op, med isolering imellem, og så trukket slangen ud gennem den. Det fungerer faktisk ganske udemærket.

Gitter er let. Hullet ville være maksimalt 30cm fra vinduet, så det let kan nås med armen.

Kommunen kommer aldrig til at godkende afkast til det fri for øvrige beboere, da de bor under 4. Der ville skulle føres en skakt langs bygningens ydermur til tag. Ikke en farbar vej.

Så mit spørgsmål er vel om skaderne ved at bore indefra og ude er uoverkommelige.

Med 40-50 cm tykkelse? Ja!


 


Så mit spørgsmål er vel om skaderne ved at bore indefra og ude er uoverkommelige.

 Tjaa det kommer jo an på hvad du mener.
Du skal bore et feks 110 mm hul (100mm rør). Det skal bores an anelse ned af (set indefra) så du ikke risikere at slagregn/kondens vand løber ind.
Du skal have pudset facaden op med det samme som den er nu, og hvis du borer indefra vil der sandsynligvis blive et stort grimt hul, da pudsen vil slippe omkring hullet, når boret rammer pudsen efter at have forladt murstenene.

Det er derfor man normalt borer fra begge sider...

Men hvad siger foreningen ? Er der regler, servitutter der forhindrer dig i at gå i gang ?
Jeg ville nok lige være sikker, inden jeg starter, for en retssag er nok ikke en god vej at gå ned af, fordi du bare mener du har ret til at bore hul i huset, mens resten mener noget andet.  
Du har købt en lejlighed...ikke et hus, det er i fælles om.

PS: Velkommen til.   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jeg ville også tænke mig rigtigt godt om inden jeg bare borede et hul i muren. Undersøg reglerne inden du kaster dig ud i det, ellers kan det blive dyrt.

Evt. overvej en emhætte med kulfilter.


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis