Kompressor - med eller uden olie

Hej

Jeg skal have købt mig en kompressor.

Jeg overvejer en fra Metabo: Metabo Basic 250-24 W

Den fås både i en med olie og en oliefri, hvor den oliefri er noget dyrere.

Hvad er forskellen? 

Og er det værd at gå efter en oliefri?

Hvad er fordele og ulemper?


16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Man skal bruge oliefri kompressor hvis luften bruges til åndedrætsværn, eller ved f.eks. tandlæger. Altså når du skal i indvortes kontakt med trykluften. Ellers så køb den med olie


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

OK. Det lyder som om oliefri er decideret niche-brug. Det virker mærkeligt at oliefri sælges så mange steder så. Stort set alle byggemarkeder...

Men jeg går efter den med olie så. Det er også billigere.

Er der normalt olie med når man køber sådan en, eller skal man købe det ved siden af? Hvor meget olie "bruger" en kompressor normalt? Bruger den det lidt ad gangen, hvor man så fylder på, eller skal det bare skiftes hvert X. år eller lign.?

Kompressor er normalt påfyldt olie, og de bruger stort set ikke olie. Men det er da et must at tjekke det både ved start og jævnligt. 

Jeg har haft en lille en i måske 10 år, og der er aldrig fyldt olie på.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

OK. Tak for info.

HN sælger en lille 8L kompressor til en plovmand (https://www.harald-nyborg.dk/p1845/scheppach-kompressor-1-5hk-8l) 

Jeg hælder mest til at købe Metabo'en, fordi jeg har gode erfaringer med mærket. Metaboen er større. 

Men hvad kommer jeg til at savne, hvis jeg køber den billigere fra Harald?

køb altid med olie da det smøre motoren og holder den kold så den ikke brænder af, de sælges normalt uden olie. så spørg i forretningen om det er med eller uden. do skal også også være opmærksom på at en ny kompressor skal have skiftet olie efter ca 10-20 arbejds timer [alt efter mærke] det står i din bruger forviring og det er selfølgelig for og fjerne de små metal stumper som kommer fra en ny motor.........

med hensyn til valg er kompressor så skal du selvfølgelig tage den du har brug for og penge til.. Skal du bruge den en gang i mellem så tage den billige Og skal du bruge den meget så tage den dyre model. Du skal også huske at du betaler for det mærke som står på siden af den du køber

Annonce
K.Rasmussen skrev den 10-01-2019 11:51:29

køb altid med olie da det smøre motoren og holder den kold så den ikke brænder af, de sælges normalt uden olie. så spørg i forretningen om det er med eller uden. do skal også også være opmærksom på at en ny kompressor skal have skiftet olie efter ca 10-20 arbejds timer [alt efter mærke] det står i din bruger forviring og det er selfølgelig for og fjerne de små metal stumper som kommer fra en ny motor.........

med hensyn til valg er kompressor så skal du selvfølgelig tage den du har brug for og penge til.. Skal du bruge den en gang i mellem så tage den billige Og skal du bruge den meget så tage den dyre model. Du skal også huske at du betaler for det mærke som står på siden af den du køber

 Tak for svar.

Jeg skal egentlig mest bruge den til at pumpe cykeldæk, fodbolde, og den slag samt diverse rengøring, osv. på værkstedet. Jeg kommer måske til at bruge den en gang om måneden. Jeg ved ikke, om det er meget. Det synes jeg egentlig ikke det er, hvilket vel taler for den billige. På den anden side er jeg bare mange gange blevet ærgerlig over noget jeg har købt hos Harald.

jeg har en stor mekaniker kompressor som bruges i værkstedet.. men da jeg manglede en lille en til småt arbejde købte jeg den her https://www.biltema.dk/varktoj/tryk...2000033889 

og den har jeg haft i lidt over 2 år nu og den bliver næsten brugt vær dag..  Hvis do ikke skal bruge din ret meget så er det en god ide og skrue luft skruen løs i tanken så den ikke står med vand i tanken eller med luft og danner vand

K.Rasmussen skrev den 10-01-2019 14:56:46

jeg har en stor mekaniker kompressor som bruges i værkstedet.. men da jeg manglede en lille en til småt arbejde købte jeg den her https://www.biltema.dk/varktoj/tryk...2000033889 

og den har jeg haft i lidt over 2 år nu og den bliver næsten brugt vær dag..  Hvis do ikke skal bruge din ret meget så er det en god ide og skrue luft skruen løs i tanken så den ikke står med vand i tanken eller med luft og danner vand

 Tak for tippet.

Den hos Biltema koster ca. det samme som denne Metabo:

https://www.homeshop.dk/metabo-trykluft/metabo-kompressor-basic-250-24-w.html


spec  på dem er også næsten det samme og da du ikke rigtigt skal bruge den er mærket lige meget.. Metabo os andre mærke vare er mere til sådan nogen som mig der bruger luft tryk hele tiden og hvor kompressoren kommer på hårdt arbejde da vi bruger luftværktøj og presser motoren mere hårdt..

Jeg har generelt gode erfaringer med Biltemas egne mærker (de er lige nummeret bedre end HN’s tilsvarende), men hvis prisen og ydeevnen er nogenlunde den samme, ville jeg gå efter mærkevaren - alene af den grund, at chanchen for at der eksisterer reservedele og service er større, hvis der bliver noget efter garantiudløb.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis