Afstivning af vinduesparti

I forbindelse med en tilbygning påtænker jeg at lave et gavl vinduesparti bestående af tre elementer i bunden:

Sideparti til skydedør ca 124x210 cm

Skydedør, 1 gående element og 1 fast element samlet ca 290x210cm

Over dem, tre faste elementer gående til kip med hældning på 30 gr. højde ca 160 cm

Alle elementer er almindelige vinduer i alu-træ.

For at afstive vinduespartiet mod vindtryk er jeg blevet foreslået at bolte elementerne sammen med et stykke fladjern i hele partiets brede.

Er det en anerkendt metode eller findes der alternative løsninger?

Jeg vil gerne undgå en limtræsbjælke for at bevare det enkle udtryk.

Min bekymring er om der opstår en kuldebro i fladjernet med dertil hørende fugt problemer indvendigt

Kan I henvise til steder hvor noget tilsvarende er lavet og som holder til vindbelastningen og hvordan en kludebro kan undgåes?

Pft

Mvh

Jesper


5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg er ikke sikker på at et stykke fladjern er en anerkendt metode. På den anden side er vinduespartiet jo heller ikke kæmpestort. Men måske stort nok til at der skal gøres et eller andet. Jeg tror jeg ville høre vinduesfabrikanten, de må jo da kende til mange tilfælde hvor det er lavet. 


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hvad endet løsningen med at blive?
Der skal opsættes 2 HEB søjler på hver side af gavlen for at tage vindtrykket herudover skal tagkonstruktionen afstives ydermere.
Det skal regnes af en ingeniør.
Statiske beregninger skal ligevel indsendes til myndighederne sammen med Byggeansøgningen.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Bygningskonstruktør skrev den 12-10-2019 20:23:39

Der skal opsættes 2 HEB søjler på hver side af gavlen for at tage vindtrykket herudover skal tagkonstruktionen afstives ydermere.
Det skal regnes af en ingeniør.
Statiske beregninger skal ligevel indsendes til myndighederne sammen med Byggeansøgningen.

sikkert et dumt spørgsmål, men hvorfor kræves der særlig afstivning af tagkonstruktionen? Hvis man havde beklædt hele gavlen med f.eks. klink på træskelet, så er der vel samme vindtryk og kræfter på spil, da arealet er det samme? Så hvorfor udløser netop vindueskonstruktionen dette behov?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis