Hjælp til gulvvarme og effekt??

Hej Alle

Jeg har et enkelt spørgsmål, som der måske var en der kunne svare på :)

ifølge den her table -> http://www.energiamba.dk/default.asp?Action=Details&Item=541
Så skal jeg have 55W pr m2, ved en ydrevæg i et hus efter 1977.

Hvad er effekten af 16 mm gulvvarmeslanger ført i gulvplader kontra 20 mm slanger?
Kan gulvvarmen lever effekt nok til at holde temperaturen, for fryse gider vi ikke :O

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Michael!

Jeg kan ikke give dig en dybere teknisk forklaring, men vi har netop lagt gulvvarme og stod overfor samme spørgsmål.

Diameteren på slangerne har betydning for hvor meget vand eller, hvor varmt vand du skal have gennem dine grupper, så vælg som udgangspunkt 20mm. 

Når vandet skal gennem din gruppe starter det varmt - og bliver langsomt kølet af, mens det arbejder sig gennem slangerne. Derfor vil du gerne have en stor diameter. En anden fordel ved den store diameter er at din cirkulationspumpe ikke behøver at arbejde så meget for at drive vandet, idet "hullet" på slangen er større. Så der er både komfort og økonomisk gevinst ved at vælge 20mm.

Vi blev fratrådt 16mm med mindre det var strengt nødvendigt og kun anvende det, hvis lofthøjden / niveauforskel ved trin mv. Krævede det. Vi endte med faktisk med at støbe i stedet da merudgiften kun var 20%

Jeg håber du kan bruge mit svar

Hej Kristoffer

Er det svenstrup som i 9230?

Det giver meget god mening det du skriver. Jeg vil nok også gå med 20 mm. I vores stue på 39 m2, tænker jeg to zoner, hvor der må være en beregning på hvormeget en zone kan yde ved 20 mm slanger. Der er ikke en store forskel på prisen mellem 16 mm og 20 mm plader, kun at plader til 20 mm slanger er 3 mm højere.

Hilsen

Hej Michael, ja det er 9230, og ja du må gerne komme forbi og se installationen, hvis det er dit næste spørgsmål

Vores stue er  ca. 35m2 og også opdelt i to zoner, som så er kodet til samme rumføler. Det fungerer super.

/Kristoffer

Jeg var nu mest nysgerrig - hvad er chancen for at der to fra 9230 i samme tråd
Vi bor oppe på Ørnevej uden at sige mere, inden GDPR politiet kommer!

VVS'eren var her i forgårs hvor vi gik det igennem. Han mente at der ville være effekt nok, dog anbefalende han os, da stuen er 40m2, at vi fik tre zoner da der skal tages højde for de sidste meter mellem teknikskabet og stuen.

Hilsen

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis