Lave kontakt om til ny funktion?

Lige indenfor døren på vores badeværelse har vi den type kontakt som vist på billedet nedenfor. Dens funktion er alene at styre en ventilator (udsugning) mellem “normal” eller “høj” hastighed (det er en af de ventilatorer der kører konstant, og som selv indstiller hastigheden efter fugt og bevægelse - kontaktens eneste funktion er at give ventilatoren fuld gas, hvis vi synes det skal til).

Denne funktion bruger vi dog aldrig, og nu mangler vi en simpel stikkontakt til en internetradio vi vil have på badeværelset; mit lavpraktiske spørgsmål er derfor:

Går der strøm ned til denne kontakt så jeg kan lave den om til en simpel stikkontakt i stedet? 

Og så afslutningsvis bare sammenkoble ledningerne indenunder, så ventilatoren har konstant strøm (det har den jo på sin vis i forvejen)?

Jeg vil have det lavet om til en stikkontakt som denne i stedet:

Med venlig hilsen

Lars F.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal først undersøge om der både er en fase leder og en nul i dåsen.

Ventilationen kan godt styres ved kun at have fasen som styrespænding via den omtalte kontakt, derfor er det ikke sikkert at nullen er ført med forbi her.

Elektronikteknikeren

Der skal også være en jordleder i dåsen.

Prøv at pille afbryderen ud og tag et billede af ledningerne - så kan det hurtigt konstateres hvad mulighederne er.

jenshøj skrev den 07-01-2019 15:40:40

Der skal også være en jordleder i dåsen.

Prøv at pille afbryderen ud og tag et billede af ledningerne - så kan det hurtigt konstateres hvad mulighederne er.

Tak for jeres svar :-).

“Jenshøj”: Det vil jeg lige gøre så snart jeg er i nærheden af kontakten igen.

Med venlig hilsen

Lars F.

Så fik jeg endelig mulighed for at få skilt kontakten ad, og taget et billede.

Den indeholder såmænd bare to ledninger, så ift. I sagde, lader det sig vel ikke gøre at lave kontakten om til ovennævnte?

Med venlig hilsen

Lars F.

Nej. Der skal trækkes nyt.

Elektronikteknikeren
Annonce

Okay - mange tak for svaret :-).

Med venlig hilsen

Lars F.

Det betyder blot at der skal trækkes nye ledninger i. Det er formentlig rør så elektriker har let ved at trække nye/ flere ledninger. 

Men det er jo ikke sikkert at der er jordledning hvor ledninger komme rfra.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 13-01-2019 22:54:05

Det betyder blot at der skal trækkes nye ledninger i. Det er formentlig rør så elektriker har let ved at trække nye/ flere ledninger. 

Men det er jo ikke sikkert at der er jordledning hvor ledninger komme rfra.

Det er rigtigt, så må vi have fat i en elektriker :-).

Med venlig hilsen

Lars F.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis