Mur (støttemur)

Jeg skal til foråret bygge en muret garage, som skal bygges ind i en skrænt, På 2 sider vil muren være dækket af terrænet i op til
160 cm's højde, hvilket vil sige at de også skal fungere som støttemure.

Mit hus ligger 46 meter over havet, så grundvandet er jo nok ikke noget problem. Undergrunden er en stor grusbanke med spredte lerfelter så vandet dræner hurtigt af.

Jeg har grundet forholdene ikke mulighed for at fugtsikre med platon eller tjære, men er iøvrigt i tvivl om det overhovedet er nødvendigt.

Det nemmeste vil være at støbe muren i fundablokke, men vil den så blive vandtæt?

Og hvorledes styremæssigt... jeg forestiller mig en moderat beton på 25-30 mn, men ved egentlig ikke så meget om den side af sagen.

Hvad mener i?

Mvh Yams

Mus fjærter ikke som hest, uden at røv revne...
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skriver at dit hus ligger i 46 m over havet, men det siger INTET om hvor langt nede grundvandet ligger. Selv bor jeg 86m over havet, og her er grundvandet ikke lang nede. Du må grave et hul i fulddybde for at se hvor meget fugt der er i området.

Der hvor murene skal være støttemure skriver du at du ikke har mulighed for at tjærre og anvende Platonplader. Hvorfor ikke ??
Du skal jo have gravet væk for at støbe aligevel !!

Der er for mig ingen tvivl om at platonpladerne har en rigtig god effekt og det samme må siges om et omfangsdræn.

Du kan da godt lave muren i fundablokke men husk at der skal lægges en hel del jern i for at få styrke. Jeg ved ikke hvad der kræves ! Men den vil sikkert ikke blive tæt selv om den er støbt. Så der skal sikkert sikres under alle omstændigheder.

Men du bør tjærre og bruge platonplader efter min mening. Det er surt at skulle grave op senere for at montere disse plader.

MVH Njord
Hej Njord, tak for dit svar.

Dækslet til vores nærmeste vandværksboring ligger ca. 15 meter lavere end hvor jeg bor, så jeg går ud fra at der er langt ned til grundvandet,
men jeg kan jo tage fejl.

Grunden til at jeg ikke kan (vil) fugtsikre er, at skrænten jeg skal arbejde i stiger ca. 45 grader. Det vil sige at skal jeg grave eks. 75 cm. mere ud skal jeg fjerne ekstra 25 m3 jord, og det vil jeg gerne slippe for...

Støber jeg muren i fundablokke kan jeg selvfølgelig godt lægge platon om, men er det effektivt uden omfangsdræn?

Mvh Yams

Mus fjærter ikke som hest, uden at røv revne...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis