Fjerne gipsplader i loft for at se gammelt loft

Hej. Min kæreste og jeg er lige flyttet ind i hans lejlighed i en ældre ejendom fra start 1900-tallet.  I alle rummene er der sat gipsplader op i loftet. De er fine nok, men vi er lidt nysgerrige på, om der under pladerne, findes et gammelt fint loft med stuk. Vi ved, at det var tilfældet i en af de andre lejligheder, men vi ved ikke, om den tidligere ejer har fjernet det eller bevaret det, da gipspladerne blev sat op. 

Mit spørgsmål til jer er, om der er nogen mulighed for at fjerne en enkelt plade for at se, hvordan loftet ser ud, uden at vi ødelægger loftet eller gipspladerne? Vi vil gerne have muligheden for at "sætte" gipspladen tilbage, såfremt loftet ikke har stuk.



4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen igen på lds

Det er ikke muligt at tage en gips plade ned uden at den går meget i stykker. Og der er muligvis brugt 2 lag gips. Jeg går ud fra at det er et helt glat loft.

Man kan save et pænt firkantet hul på 30 cm i længden, og så skære pladen fri så man kommer ud midt på en 10 cm bred forskalling. De ligger sikkert med en afstand på 30 cm. så bliver der 20 x 30 cm hul man kan kigge op igennem. Der kan så tilskæres et nyt stykke plade og skrues op. Der skal spartles og så skal hele loftet sikkert males igen for at få samme farve. 

Men i kan da få en indikation ved at måle loft højden i jeres lejlighed og sammenligne med den lejlighed der har det fine stuk. Er det tilnærmelsesvis samme højde så er stuk jo fjernet rundt i kanten. Under alle omstændigheder er det højst sandsynlig at det gamle loft er meget hærget. Og under alle omstændigheder er der elinstallationer der skal flyttes op 

Ellers er løsningen jo at købe en stukroset og skrue op i midten, så har i da lidt af det der ligner. Man kan også købe stuklister og sætte op rundt med kanten så er i tilbage til et fint stukloft.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for svar - og ikke mindst hurtigt svar. Jamen loftet ser således ud nu, som på det billede nedenfor.

Vi har faktisk allerede målt forskellen på loftet. Naboens loft er ca. 270-275 cm og vores er 250 cm. Så der er alligevel en forskel. Siger det noget?

Sættes gipsplader op for at isolere ved at tage støjen og evt. kulden? Vi synes pladerne er møg grimme, så det er et spørgsmål om æstestik for os, at vi elsker stuk og rosetter.. Men hvis det selvfølgelig har praktisk funktion, så er vi i tvivl om, hvorvidt det kan betale sig at fjerne dem - især hvis det ikke er muligt bare at fjerne en enkelt plade for at se. 

Tak for hjælpen!



LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

De 20 cm forskel indikerer at der sagtens kan være et stukloft over. De kan være sat op for at støj isolere, hvis der er lejlighed over. 

Det er ikke præcis de plader jeg tænkte på, men det ændrer ikke væsentlig på fremgangs måden. Man kan naturligvis lave et meget mindre hul og tage billeder med mobil eller hvis man har adgang til et lille endoskop. ( kamera til at kigge i små hulrum, eller op bag i mennesker på hospitalet.) 

Det var også hurtigt at loftet ændrede sig   Kl. 21,14 var de fine nok og kl. 21,50 møg grimme   

Det vil sikkert være noget af et projekt at genskabe det gamle loft. Jeg har gjort det i vores hus. I et rum er det det originale undtagen rosetten. I 3 andre rum er der sat helt glatte gipsplader op enten direkte op under den pudsede loft eller sænket lidt som jeres. For at få plads til rør fra toilet på 1. sal. ) Jeg har så genskabt den runde stukkant som i den originale stue. 

Endvidere har jeg forsøgt at genskabe og kopiere den gamle roset, men det er ikke lykkedes endnu. Den er så detalje rig at jeg kvier mig ved at købe en ny og mere simpel.m


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvordan gik det med at tage det ned? Vi står med nøjagtig samme overvejelse i vores lejlighed
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også