Beregning af bjælke til overligger

Jeg er igang med at skulle bygge ny garage, og i den forbindelse skal jeg have bestilt jern til overligger over porten.

Det bliver en forlængelse af huset, fuldmuret og med det samme tag og spær type ud over garagen. I dag består huset af spær der spænder 8m og med 21 graders hældning og med teglsten. 

Porten vil blive 4 m bred, og bjælken over vil skulle bære 4 spær.

Er der en der har let ved at beregne dimensionen på sådan en bjælke?

Jeg har tænkt mig at placere 1x 100mm heb lodret i hver side af porten til at understøtte den vandrette over porten. Vil det være nok?


Mvh Kenneth




 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kan ikke beregne bjælken. Men der bruges often en anden metode. Det er ved at lave en støbt overligger på stedet. Det betinger at der er plads til 4-5 skifter over port. 

Principielt mures der op på forskalling med støtter under. Så fyldes hulmuren over porten + lidt ud til siden med beton som har jernarmering tæt på bund og i toppen. Det skal gerne vibreres. Efter en uge fjernes forskalling og du har en perfekt overligger.

Hvis du vælger HEB jernprofil kan den godt ligge af på muren i begge sider.

PS. Du har sikkert styr på det, men højde kravet slutter først 2,5 m fra skel.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej, tak for svar  

Det er måske værd at overveje, men da bjælken ikke umiddelbart ville blive synlig forestillede jeg mig bare det var den bedste løsning. 

Vil en støbt overligger være stærkere end en heb?

Hvor tyk armering vil du mene er nødvendig til en sådan bjælke?

Ang 2,5m fra skel var jeg ifbm byggetilladelsen ude i en nabohøring, og den er godkendt, men tak for tippet




 

Den er lige så svær at beregne. Kan se at man kan beregne det på betonelementforeningens hjemmeside. Men man skal så være oprettet som bruger og betale noget. 

Men jeg læste lige en tilsvarende tråd fra 2015 Her skrives det at armeringen skal både være i bund ( træk ) og i toppen ( stabilisering ) Og imellem skal der bukkes nogle firkant bøjler pr. 25 cm som bindes sammen med bund og top. Det bliver så ligesom en godt 4 m lang kasse ca. 10 cm bred og ca. 30 cm høj. Har du murer til at bygge det op så har de helt sikkert erfaring med det.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis