Sømning af OSB plader

Hej!

Jeg skal montere OSB plader på skeletvæg af reglar, og tænkte at jeg kan sømme dem på, men er i tvivl om det er nok med 2,1 x 50 mm galv søm? 

Det er de største jeg kan bruge i min MAX CN-452S Tromlesømpistol.

Pft. Michael

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er som om man er blevet bange for at anvende alm blanke søm. Inden døre ville jeg da aldrig anvende galv søm. Ok er det en garage hvor væggen ikke skal efterbehandles så fint, men galv søm har jo en tendens til at kravle ud som tiden går. Hvor tyk er pladen.  50mm er nok lige i underkanten til 15mm plade. 


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Jeg har lige opsat 16x OSB-plader som indvendig beklædning i vores nye garage. Jeg sømmede dem fast med min Harald-Nyborg trykluft sømpistol med disse stifter:

https://www.harald-nyborg.dk/p5610/stifter-blanke-50mm-5000-stk

Resultatet blev rigtigt godt. Man ser slet ikke sømmene.  Pladerne er sømmet pr. 10 cm lodret og afstanden på reglarne er 60 cm C/C. 



Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Du kan jo give dem en stribe snedker lim, så skal det nok blive siddende.


Elektronikteknikeren
gronnevang skrev den 06-01-2019 17:42:32

Hej!

Jeg skal montere OSB plader på skeletvæg af reglar, og tænkte at jeg kan sømme dem på, men er i tvivl om det er nok med 2,1 x 50 mm galv søm? 

Det er de største jeg kan bruge i min MAX CN-452S Tromlesømpistol.

Pft. Michael

 

Jeg skulle måske lige nævne at det er vægge i badeværelse   

Jeg ved godt at galv. søm indendørs er "overkill". Hensigten var at skyde OSB pladerne på med min tromlepistol, hvor der kun findes galv. eller rustfri søm til.

Ovenstående er i forb. med at jeg er ved at fjerne væg beklædningen helt ind til regel "skelettet" grundet begyndende skimmel angreb - nuværende væg er 1 lag vådrumsgips på 15mm OSB 2 på reglar.

Hvilket jeg tror er helt galt   

Det skal vel min. være OSB3 + 2 lag vådrumsgips eller?

2 lag gips du'r vist ikke, da jeg har for langt mellem reglar >45cm, og grundet vandrør i væggen kan jeg ikke sætte ekstra reglar ind.

1 lag vådrumsgips er fint. Inderste lag kan godt være OSB, krydsfiner eller alm. Gips. Yderste lag skal selvfølgelig være vådrumsgips. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Annonce

Jeg tror ikke den går med kun 1 lag vådrumsgips! Som jeg læser SBI skal der altid være min. 2 lag 12,5 mm vådrumsgips, uanset hvad der bagved gipsen.

Eller 1 lag 15 mm fibergips.

gronnevang skrev den 07-01-2019 13:47:56

Jeg tror ikke den går med kun 1 lag vådrumsgips! Som jeg læser SBI skal der altid være min. 2 lag 12,5 mm vådrumsgips, uanset hvad der bagved gipsen.

Eller 1 lag 15 mm fibergips.

 Ok. Så er det fibergips i vådrum jeg har læst om. Det kunne du også overveje. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Men. Hvis man går ad fibergips vejen, hvilket man bestemt ikke bliver ked af, kan man jo undvære osb helt, ved brug af 15mm fiber.

Så får man lidt gratis plads ovenikøbet. Og osb kan bruges til at bygge en flødebolle kanon til sommer!


Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 07-01-2019 15:17:16

Men. Hvis man går ad fibergips vejen, hvilket man bestemt ikke bliver ked af, kan man jo undvære osb helt, ved brug af 15mm fiber.

Ved 15mm fibergips skal regler være placeret med max. 300mm c/c, så osb kan ikke rigtig undværes her.

Hmmm!

Ja! Fibergips er genialt, men ikke muligt at bruge på eksisterende reglar med c/c 600 mm. 

Fermacell skriver:

"Anvendes kun ét lag 15 mm plader, skal stolpeafstanden højest være c/c 300 mm. Anvendes der 2 lag 12,5 mm plader, må stolpeafstanden øges til c/c 450 mm."

Så jeg ender nok med 12 eller 15 mm OSB 3 + 2 lag vådrumsgips.

Eller 15 mm OSB + 1 lag 15 mm fibergips

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis