Loft udtag - el-ekspert råd

Hej med jer,

Jeg er ejer af et 60’er hus med porcelæn lampeudtag, jeg ønsker disse udskiftet til dagens standard i samarbejde med elektriker.

På loftet er ledningsføring i jernrør.

Jeg kan se en udfordring med at få disse jernrør til at ramme præcis i en PL dåse, er der en lovlig måde at gå fra jernrør til alm. installationskabel. ( der stikker ca.15cm af installations ledningerne ud af jernrørne).

Eller er det bare igang med at forsøge at bukke jernrørne ind i PL dåse😓

Jeg ved at det er lovligt at lave samlinger på installationskabel, men her i denne situation er jeg godt nok i tvivl🤔

Pfh tak for hjælpen😊

Vh Bo

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Træk kabler i eksisterende rør, eller afkort dine jernrør 1/2 m og sammel med skarvmuffe/polygonmuffe og 16 mm flexrør.


Det fikser jeg...
elmichael skrev den 06-01-2019 15:45:43

Træk kabler i eksisterende rør, eller afkort dine jernrør 1/2 m og sammel med skarvmuffe/polygonmuffe og 16 mm flexrør.

 Så kan ledningerne sikkert nå. Skulle det være vulkaniserede ledninger, var det lige lejlighed til at få skiftet dem ud med plastisolerede ledninger. 


fase

Tak for jeres hurtige og gode svar😊

Dvs. At det er lovligt at samle PVL ledningerne i et flexrør med pressemuffer med krympeflex 

P.s. det er heldigvis ikke stofledning.

At samle ledningerne med pressemuffer og krympeflex er en dårlig ide, fordi ledningerne så ikke kan være i røret. De muffer, der bliver henvist til, er til at samle rørene med og til at samle ledningerne med.


fase

Fabrin har vist en lille trykfejl der er menings forstyrrende, Jeg er sikker på at der skal stå 

Muffer er til at samle rørene med og IKKE til at samle ledninger med. 

Pvl. ledninger må ikke samles i rørene. i så fald trækker man nye ledninger i fra den dåse eller lign. de kommer fra. Eller bruger rørene til at trække et kabel hvor det kniber. Så undgår man at skulle bruge rør og muffer til dem. 

Men måske er der dåser som passer til almindeligt udtag. Den type der blev brugt dengang var af jern og kaldtes 700 dåse.





Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak😊 tror enlig også at de kan nå ind i PL dåsen, så kan de altid få lidt ekstra længde derinde.


Så bare for prins Knud, det er lovligt at skære af stålrøret og ændre via skarvmuffe/polygonmuffe til flexrør som så går over i PL dåsen?

Ja, det er lovligt at skære af stålrøret og forlænge med plastrør. Ja det manglende ikke er i den grad meningsforstyrende. Når du skærer af stålrøret, skal du passe meget på ikke at ramme ledningerne i røret. Hvis du rammer ledningern, skal de skiftes. Muffen du kan bruge hedder en polyconmuffe.


fase

For ikke at beskadige ledningerne kan du med fordel bruge en rørskærer (dem blikkenslagerne bruger til at skære kobberrør over med) i stedet for en nedstryger.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Dan H skrev den 07-01-2019 00:03:48

For ikke at beskadige ledningerne kan du med fordel bruge en rørskærer (dem blikkenslagerne bruger til at skære kobberrør over med) i stedet for en nedstryger.

 Hvis du bruger en rørskærer, skal du file den kant, som dannes af rørskæreren, af, ellers kan der være en skarp kant, som kan beskadige isolationen. Det er bedre at bruge en Dremel med skæreskive. Du skærer så bare røret næsten helt igennem og knækker rørstumpen af.


fase
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis