Loft udtag - el-ekspert råd

Hej med jer,

Jeg er ejer af et 60’er hus med porcelæn lampeudtag, jeg ønsker disse udskiftet til dagens standard i samarbejde med elektriker.

På loftet er ledningsføring i jernrør.

Jeg kan se en udfordring med at få disse jernrør til at ramme præcis i en PL dåse, er der en lovlig måde at gå fra jernrør til alm. installationskabel. ( der stikker ca.15cm af installations ledningerne ud af jernrørne).

Eller er det bare igang med at forsøge at bukke jernrørne ind i PL dåse😓

Jeg ved at det er lovligt at lave samlinger på installationskabel, men her i denne situation er jeg godt nok i tvivl🤔

Pfh tak for hjælpen😊

Vh Bo

Hej med jer, Jeg er ejer af et 60’er hus med... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan da umuligt være et 60er hus , porcelænsroseter er meget  tidligere ....... .  


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

I slutningen af 50'erne og begyndelsen af 60'erne blev der  brugt 700 dåser med tilhørende porcelæns lampeudtag, som var monteret på en aluminiumsskive, der blev skruet fast på 700 dåsen. Det var også i det tidsrum de plastisolerede ledninger erstattede de vulkaniserede ledninger.


fase

Har faktisk gjort det samme her.. Skar også af stål røret for at gå over i Flex / plastik rør via muffe. 

Da jeg skar stål røret over med almindelig nedstryger havde jeg først taget ledningerne ind i et mindre alurør som så var stukket ind i stålrøret. 

Derved skar jeg ikke ned i dem når jeg kom igennem stålrøret 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Tak til jer alle for de gode svar!😊👌

Nu mangles der kun energien til at kravle på loftet, og skifte de 8udtag, og ja det er et loft hvor der er kun er plads til at kravle🤢🤥

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis