El-Installation

Hi Alle

Jeg har det her kolonihavehus, som jeg nu gerne vil have noget strøm i.    Jeg indrømmet blankt at jeg ikke har det fjerneste forstand på el-installation, men er kommet frem til at købe en generator som skal trække det behov jeg nu har når jeg er der ude.

Jeg vil gerne have stikkontakter, og her taler vi om max 5-6stk, meeeeeeen skal jeg så også have et HPFI relæ og eltavle, eller kan jeg montere de her stikkontakter og så samle dem i feks to grupper og "bare" sætte min generator til når det er, og vupti så har jeg strøm hele vejen rundt ? ( i min uvidende verden)

På forhånd 1000 tak for evt svar.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

kolonihave hus og generator hvad vil naboerne mon sige til og høre på sådan en der larmer.

jeg ville montere en ramme med sikringer og hpfi samt jord, så man er på den sikre side det er trods alt 230v men du skal jo gøre forbruget op på enhederne ifh til hvad generatoren kan levere.

Mange tak for svaret....  

Forbruget er gjort op, og i forhold til at den skal kunne trække nogle LED lamper, en mobil oplader og et LED tv i A+ klassen, så burde det gå op med en generator der kan levere 3000Watt.

Selve generatoren skal stå i et skur for sig selv lidt væk fra selve huset, og burde derfor mindske støjen en smule, og jeg kan høre at der er flere andre der bruger generator i haveforeningen, så jeg tænker ikke at dette vil være et problem.

Det er jo så også den eneste mulighed for at trække strøm her i vinter halvåret tænker jeg ?

sådan som jeg ville gøre det er og lave det som en rigtig instalation pånær elmåleren, stikledningen fra eltavlen føres så ud til generator hvor der oprettes en afbryder som sikkerhed.

alt sammen udført i lovlige elementer som kabel,stikkontakter,udtag mv  jordforbindelser i instalation og på generator

Da der ikke er spænding til jord så er et HPFI relæ totalt overflødig , generatorer er med et antal stikkontakter hvor man kan tilslutte brugsgenstande , så ingen eltavle er her.

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......

Kan du forklare kort hvorfor der ikke er spænding til jord så hpfi er overflødig ?

Der skal vel være noget sikkerhed eftersom det stadig er 230v ?

Kan selvfølgelig godt se den nemme løs med direkte kabel til stikkontakterne men at de blot skal sidde direkte på uden nogen sikringen lyder underligt.

Annonce

Karl Smart har ganske ret. 

Et Hpfi fungerer kun ved et jordet net. Altså det vi har i DK hvor nulleder er jordforbundet ved transformatorstationer. Det måler fejlstrøm til jord og slår fra ved fastsat maks.

Kører man med generator er det et isoleret net, og der kan faktisk ikke måles nogen spænding til jord, kun imellem faser. Du kan i princippet stå med dine bare fødder og tage på blanke ledninger uden at få stød. ( kun en ad gangen ! ! ) Det er det system man har mange steder i Norge. Tager man fat i begge ledninger samtidig så er det farligt, men det er det så sandelig også ved HPFI beskyttelse. 

Problemet opstår først når / hvis der kommer en overgang på en af lederne til jord, så er den anden leder pludselig 230 V fra jord. 

Der skal naturligvis være sikringer så man ikke overbelaster sine kabler og materiel. Men det kan sagtens sidde i generator.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Ok du skal have tak for den fine forklaring der giver mening 

1000 tak for alle de fine svar og kommentarer, det er virkelig en kæmpe hjælp og giver et syn på at det rent faktisk kan lade sig gøre...

Fandme fedt med sådan nogle sider her til sådan en uvidende LDS mand som mig...

Igen, tak for hjælpen...

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis