Digitalisere gamle kassetebånd

Hej
Jeg vil gerne prøve at digitalisere mine kassettebånd fra 80erne :-)
Bl.a. fra den tid hvor jeg har spillet guitar i et band og andre sjove minder.
Det bliver nok med et "bananstik til minijack" kabel, som jeg har fremstillet.  
Men hvordan skal jeg gøre det? Bare bruge mikrofon indgang på PC og finde et program som kan optage?  
Er minijack mikrofon indgang på lydkortet overhovedet stereo?

Jeg er hellere ikke særlig god til at brænde musik på CDer. Sidst det lykkedes, var det på en Windows98 computer sidst i 90erne :-)

For et år siden ville de gamle have et par udvalgte Beatles numre på en CDrom til deres bil, og det kunne jeg bare ikke finde ud af. Alle mine forsøg kunne kun afspilles på en anden computer. De kunne slet ikke afspilles på 3 forskellige DC afspiller.

Jeg har sorteret mine kassettebånd de sidste 2 år , stille og roligt :-) og har smidt mange ud, de fylder for meget, men der er ca 50 stk tilbage og noget af det vil jeg gerne digitalisere.
Hvordan er det bedst at opbevare digitaliseret musik?  Jeg har hørt om at DCer bliver dårlige efter 10 år.

Hej Jeg vil gerne prøve at digitalisere mine... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Bent Andersen skrev den 08-01-2019 22:24:54

Hvis det drejer sig om at lave en digital "master" uden tab, som senere kan laves til MP3 eller andet, så er standard formatet .WAV

Det kræver en hel del diskplads, men hey, harddiske er nu om dage så store at det ikke er et problem.

Alle audio-programmer jeg kender kan arbejde med .WAV


 Det afhænger vel af hvad man skal bruge filen til og hvem man spørger. Medmindre man har et behov for at få musikken igennem et produktions program vil det ikke give mening at vælge et format der fylder omtrent dobbelt så meget som flac når begge filer vil være uden tab og bit kompatible.

Jeg synes ikke Noise reduction virker ordentlig i Audacity. Når jeg aktiverer den, så skruer den lydstyrken ned. Når jeg så skruer den op igen, med Noise reduction på, så er der lige så meget støj igen. 

Men, det er måske charmen at der er støj på kassettebånd :-)  

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis