Digitalisere gamle kassetebånd

Hej
Jeg vil gerne prøve at digitalisere mine kassettebånd fra 80erne :-)
Bl.a. fra den tid hvor jeg har spillet guitar i et band og andre sjove minder.
Det bliver nok med et "bananstik til minijack" kabel, som jeg har fremstillet.  
Men hvordan skal jeg gøre det? Bare bruge mikrofon indgang på PC og finde et program som kan optage?  
Er minijack mikrofon indgang på lydkortet overhovedet stereo?

Jeg er hellere ikke særlig god til at brænde musik på CDer. Sidst det lykkedes, var det på en Windows98 computer sidst i 90erne :-)

For et år siden ville de gamle have et par udvalgte Beatles numre på en CDrom til deres bil, og det kunne jeg bare ikke finde ud af. Alle mine forsøg kunne kun afspilles på en anden computer. De kunne slet ikke afspilles på 3 forskellige DC afspiller.

Jeg har sorteret mine kassettebånd de sidste 2 år , stille og roligt :-) og har smidt mange ud, de fylder for meget, men der er ca 50 stk tilbage og noget af det vil jeg gerne digitalisere.
Hvordan er det bedst at opbevare digitaliseret musik?  Jeg har hørt om at DCer bliver dårlige efter 10 år.

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

flg program og det er helt gratis :

https://www.audacityteam.org/

lyden fra din båndoptager skal ind i line indgangen på din pc.

denne vil gøre det noget lettere for dig :

https://www.av-cables.dk/USB-convertere/usb-converter-kassettebaand-til-mp3.html

det nævnte program jeg nævnte har jeg brugt til opgaven

line indgang er samme som linje ingang

Mange tak. Jeg prøver audacity og må finde hvor linie indgang er på lydkortet.

En smart dims sådan en walkman agtige converter  

Jeg adskilt mit stereoanlæg og båndafspiller står lige ved siden af min computer, så det prøver jeg først :-)

Det går meget godt med Audacity.

Jeg har lige prøvet at optage 2,4 minutter fra kassettebånd på computeren og det fylder 3,5MB i Mp3.  Den er måske lidt for stor, men jeg skal læse lidt om det. 

Ellers er det ret enkelt, uden at fordybe mig i avancerede indstillinger. Man skal bare trykke på "den røde REC knap" for at optage. Når man er færdig skal det exporteres til MP3. Audacity kommer med en besked om at man skal downloade en Mp3 converter som ikke er med. Det har jeg gjort og det kører bare :-)

Tak for hjælpen.

DLG skrev den 07-01-2019 23:16:14

Det går meget godt med Audacity.

Jeg har lige prøvet at optage 2,4 minutter fra kassettebånd på computeren og det fylder 3,5MB i Mp3.  Den er måske lidt for stor, men jeg skal læse lidt om det. 

Ellers er det ret enkelt, uden at fordybe mig i avancerede indstillinger. Man skal bare trykke på "den røde REC knap" for at optage. Når man er færdig skal det exporteres til MP3. Audacity kommer med en besked om at man skal downloade en Mp3 converter som ikke er med. Det har jeg gjort og det kører bare :-)

Tak for hjælpen.

 Overvej eventuelt at eksportere til Flac formatet i stedet for mp3. Flac er et lossless komprimerings system som gør at kvaliteten ikke bliver forringet og filen du ender med er i teorien en 100% kopi at dit oprindelige materiale. Dit kassette bånd bliver ikke bedre med tiden og ved at vælge flac har du gjort det bedst mulige for kvaliteten. Hvis størrelsen på Flac filerne er et problem kan du altid bagefter lave nogle mp3 "kopier" af Flac filerne, og gemme Flac filerne på et eksternt medie.

Disse Flac filer, hvordan afspilles disse, tænker hvis de ligger på en qnap 

jetdirect skrev den 08-01-2019 09:13:28

Disse Flac filer, hvordan afspilles disse, tænker hvis de ligger på en qnap 

 Langt de fleste afspillere understøtter både mp3 samt flac (og en masse andre) Så du spiller dem som du ville spille dine mp3 filer :-)

Hvis det drejer sig om at lave en digital "master" uden tab, som senere kan laves til MP3 eller andet, så er standard formatet .WAV

Det kræver en hel del diskplads, men hey, harddiske er nu om dage så store at det ikke er et problem.

Alle audio-programmer jeg kender kan arbejde med .WAV


Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis