køkkenbordplade med skarp/buet kant.

Vi er ved at vælge nyt køkkenbordplade. Det skal være laminat det meste men på den ene vinkel skal det fortsætte med et støbt "stenbord". hvor i komfuret nedsænkes. Begge plader er 30 mm tykke og stort set sorte. 

Stenbordet kommer med lige skårne kanter, og møder laminat pladen. Køkken firmaet siger at så kan denne ikke have buet forkant. Det giver på en vis måde god mening.

Det er vi ellers vant til fra det gamle køkken så det ville være rart med buet kant. 

Jeg ville sagtens kunne lave en føringsskinne til min vinkelsliber, så der kunne skæres præcis lidt skråt væk af stenpladens kant så den øverste kant bevares.  28 mm i højden og 10 mm ind forsvinder fra den nederste del af pladen / kanten. Så kan denne skubbes ind over den buede kant. 

Er der nogen der har set noget lignende ? 

Kan man bruge sort silicone til at fylde ud med, og så skrabe det overskydende væk på overfladen? 

Eller den gummi man bruger til ådning af skibs planke gulve. ?

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ud over det teknisk mulige, har så tænkt på, om det kommer til at se fjollet ud med to forskellige forkanter?

Nej det er ikke helt gennem tænkt = Fruen er ikke spurgt endnu 

Men det er jo alligevel 2 forskellige materialer der heller ikke er forsøgt at de skal være ens. Årsagen er at vi ikke vil have rist m.m. til at stille varme gryder på.

MEN det kunne jo også være den buede kant der skæres væk på det stykke hvor de 2 mødes, og smøre spånplade enden med den sorte silicone og derefter presse det sammen. Så er det meget nemt rent teknisk, ( dyksav + fuksvans) men stenpladen går så 10-12 mm  ind i laminatpladen.

Jeg ville nok vælge løsningen hvor stenpladen går ind i laminatpladen som du nævner her til sidst. Jo simplere det er, jo større chance er der for at resultatet bliver noget man gider se på.

Er I opmærksomme på at naturstensbordplader til køkkener ikke garanteres varmefaste?

ev elmand skrev den 04-01-2019 15:10:55

MEN det kunne jo også være den buede kant der skæres væk på det stykke hvor de 2 mødes, og smøre spånplade enden med den sorte silicone og derefter presse det sammen. Så er det meget nemt rent teknisk, ( dyksav + fuksvans) men stenpladen går så 10-12 mm  ind i laminatpladen.

Min mening/erfaring med den slags er, at man skal gøre en dyd af nødvendigheden. Det ser meget bedre ud.

Altså: skær dybt ind i laminatpladen (5...10 cm) og lad stenpladen komme til sin ret. Så ser man at det er lavet sådan med vilje og ikke som en hovsa løsning. Og lav gerne et 45-graders hjørne i stenpladen og tilsvarende i laminatpladen (lidt svært men gørligt). Så ser det flot og planlagt ud.

Her en hurtig skitse af, hvad jeg mener:

(du kan også skære dybere, som antydet med den stiplede linje)

Annonce

Dana Gulvfugemasse 553 binder foruden på træ også til skiffer. (Har selv lavet stuntet for nyligt).

Bostik har noget tilsvarende til maritimt brug. Det binder også på metal.

Uanset hvad, er det vigtigt at fugemassen påføres så der står en pølse op som efter hærdning kan bortskæres med et huljern. 

Det er langt nemmere at styre et huljern op ad en stenplade end at slibe.

Huljernet efterlader fugen med blank konkav overflade, som let lader sig aftørre for snask og brødkrummer.

Gulvfugemasse fås i forskellige farver, men sort bibeholder bedst udseenet uden misfarvninger i årene fremover.

Tak alle sammen for svar. Efter at jeg har startet tråden har jeg været i kontakt med køkkenfirma som i første omgang ikke kunne levere den støbte " stenplade " med lidt buet forkant. Men nogle minutter senere ringede tilbage med en rettelse, det kunne man alligevel og derefter kommer så spørgsmålet om bordplade fabrikken kan lave en fabriks samling som ligner de traditionelle med et lille stykke 45 grader ved kanten. 

Det afklares på mandag når vi skal have endeligt møde med køkken sælger.

Falke Granit i Hillerød kan levere præcis den kant man ønsker.

Det er mit gæt at det kan alle firmaer der levere bordplader i forskellige stentyper. Måske er køkkenfirmaer ikke det rette sted at få leveret bordplader med specielle ønsker.

De sagde faktisk også helt ærligt at det er det vi kan få laet, skal du have andet må du selv søge efter det. 

Jeg har faktisk været involveret i noget installation polyester støbemaskine på en fabrik ved Stettin i Polen hvor hovedproduktet var støbte borde med håndvask i. De havde nogle støbeborde hvor de lagde en form op til håndvask kanter m.m. Så det kunne blive hvad som helst. 

Jeg kunne sagtens skrive eller ringe til ejeren Thomaz og få det lavet, men tiden fragt m.m. gør at den nemme løsning vælges.

Angående gulvfugemasse:

Det er noget skrækkeligt klistret snask når det påføres. Man skal hverken have fuldesyge eller parkinson før der kommer en smule på afveje.

Forsøg ikke at tørre den våde fugemasse af. Det bliver bare værre. Særligt på træ risikeres at massens farve trænger ned i træet.

Vent til massen er tør. Massen sidder i overfladen og kan let fjernes med et stemmejern. Restfarve fjernes let med sandpapir.

På sten og metal skal massen også tørre før rester fjernes. På helt glatte overflader fjernes fugemassen med en spartel. På nubrede overflader kan en syl eller lille skruetrækker fjerne hvad der sidder i fordybningerne.

Et viskelæder som slutbehandling fjerner de sidste spor af fugemassen på sten og metal, forudsat den er helt tør og hærdet.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også