Gulvarme - samme shunt til beton med træ og strøer med træ

Skal have lagt gulvvarme i kælder, hvorpå der skal lægges lamelparket. Det bliver fuldt isoleret med min. 300mm under beton. Skal samtidig etablere gulvvarme på strøer med varmefordelingsplader, hvorpå der også skal være trægulv (både massivt og kork).

Jeg vil gerne kunne nøjes med en enkelt shunt, pumpe og styring.
Vil samme fremløbstemperatur kunne benyttes, og så lade telestaterne styre flowet?

Tillægsspørgsmål: Gulvvarmestyringsmarkedet er lidt en jungle. Hvis man skal have noget der ikke giver problemer med indregulering, er der så nogle bestemte systemer, der kan anbefales? Og hvordan er kombatibiliteten, hvis man nu køber shunt og manifold af ét fabrikat, og styring og telestater af et andet?

/søren


Den bedste løsning afhænger af dens mangel på ulemper.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er 3-4 kendte mærker, som jeg tror nogenlunde kan det samme. Så kan nogle udbygges til at kunne styres via mobiltlf. Men det ser jeg ikke nogen som helst grund til i helårs beboelser. 

Du bør vælge en af fordeler med flowmetere så er det lettere at indregulere.

Det er langt fra sikkert at telestater fra et fabrikat passer på ventiler fra et andet. Ligeledes skal trådløse termostater være beregnet til dit anlæg. Det er en risikabel vej at gå, hvis man blander forskellige fabrikater. 

Samme system kan køre på alle slags gulve. Det er kun et spørgsmål om at holde temperaturen så lav at dine gulve kan tåle det.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for svaret.

Det er netop spørgsmålet, om jeg kan benytte samme temperatur til trægulv over beton som over varmefordelingsplader. Vil det ikke kræve en lidt højere temperatur i betonen, for at opnå samme varme fra gulvet? Eller vil det være det samme, når først betonen er gennemvarmet?

Tænker jeg styrer uden om de mere tvivlsomme fabrikater.

Flowregulering. Benyttes disse til at aflaste telestaten, så denne kun skal regulere indenfor et snævrere område? Har ikke kunnet finde noget info om det. Logisk set burde telestaten kunne regulere flowet (det er jo ikke bare en on/off ventil). Der sælges jo manifolder uden flowregulering. Altså, skal flowregulering ses som en grovjustering, og telestaten som finjustering?


/Søren


Den bedste løsning afhænger af dens mangel på ulemper.

Flowmeter bruges til indregulering. Telestatet styrer ikke flow, det er kun til on/off.

Alternativ til flowmetere er at kende længden på kredsen, og ud fra tabel indregulere på manifol.


Det fikser jeg...

Ok. Så telestaterne, er bare "dumme" motoriserede on/off ventiler.

Har kig på sådan en type styring: https://www.wavin.com/da-dk/Catalog/Varme/Gulvvarme/Shunte/Wavin-Midishunt-4-kredse-mAlpha-2-15-40

Går ud fra flowregulering og telestat da er samlet på samme kobling/ventil (de blå hætter i toppen).


Nogen erfaring mht. fremløbstemperatur temperatur, med trægulv på både beton og varmefordelingsplader? Det er jo ret afgørende for om jeg skal have to shunts eller kun en.


Den bedste løsning afhænger af dens mangel på ulemper.

Flow regulering er nødvendigt for at få lige stor flow i de forskellige længder på  gulvvarmestrenge  . Uden regulering vil langt det meste af flow løbe igennem slanger i de små rum. Så de kredse tilfører man ekstra modstand ved at skrue ned på flow. 

Hvis der fremover viser sig et eller 2 rum som "ikke kan holde varmen" justeres disse lidt op igen i flow eller de andre justeres ned. 

Man skal køre med så lav fælles temperatur man kan uden dog at fryse. så vil især de lette gulve være lune det meste af døgnet og dermed er der god komfort.

Når du køber trægulv er der en anbefaling med maks. temperatur på det. Det kan være f,eks, 32 grader. Men der kan sikkert godt køres 35 grader på slanger. 

I velisolerede huse kan man ofte køre med blandetemperatur på 24-26 grader. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Tak for svar, elmand. Jeg var blot af den forståelse, at telestaten også kunne regulere, og ikke bare åbne/lukke. Jeg er helt med på nødvendigheden af flowkontrol, når man ikke har kredse der er lige store.

Min tvivl ang. temperatur, er fordi jeg ikke har erfaring med gulvvarme i beton. Er det mere gulvmaterialet der er afgørende, end underlaget? Vil det i praksis kunne fungere, at have beton med træ og varmefordelingsplader med træ, på samme shunt/temperatur?
Jeg er med på at responstiden på beton vil være meget trægere, end gulvet med varmefordelingsplader. Jeg er bare bange for at temperaturen bliver for lav til betonen, når gulvet med varmefordelingspladerne bestemmer maxtemperaturen.

/søren


Den bedste løsning afhænger af dens mangel på ulemper.

Det burde der ikke være nogle udfordringer med forskellige konstruktioner. På den blandesløjfe du linker til, justeres flow på ventilen under telestaten/den blå hætte iht længden på Varmekredsen. Hvis du ikke kender længderne vil det være en fordel for dig at købe manifol med flowmeter.


Det fikser jeg...

Tak for svaret, elmichael. Det var lige præcis hvad jeg var ude efter at få svar på.

Går ud fra der er flowkontrol på alle manifolder man kan købe i dag. Men flowmeter er så man kan aflæse det aktuelle flow - korrekt?

Jeg skal selv lægge kredsene, så jeg kommer til at kende længderne.

/Søren


Den bedste løsning afhænger af dens mangel på ulemper.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis