Ujævn varme i huset med gulvvarme

Hej,

Jeg har netop købt hus med et Vaillant gasfyr og dertilhørende gulvvarme.

Ved overtagelse var gulvvarmen dog slukket og vi modtog ingen instruktion eller manualer til, hvordan gulvvarmen skulle behandles, så det meste af min viden kommer inde fra LDS.

Mit problem er, at temperaturen i huset varierer. Vi lægger specielt mærke til det om morgenen, hvor det kan gå fra at være i den varme ende til at være i den kolde ende fra morgen til morgen.

Fyrets fremløbstemperatur er sat til max efter Vaillants anvisninger, da der er en rumtermostat.

Rumtermostaten på fyret er sat til ca. 20 grader.

Varmekurven er sat til 1,4.

Varmereguleringsventilerne på gulvvarmen er skruet helt op for alle kredse.

Fremløbstermostaten på gulvvarmen er skruet helt op.

Mit ønske er, at temperaturen skal være mere jævn. Jeg er også bange for varmeregning da fyret af og til kører temperaturen på fyret helt op på 70 grader

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på siden, håber du vil sætte dit postnummer ind. Ikke fordi det er nødvendigt, men egentligt lidt rart at hvide hvor i landet vi bor.

Du skal sikkert starte med temperaturen i din gulvvarmeshunt. Jeg kan ikke aflæse tempersturen på termometret lige over din cirkulationspumpe, men viser den kun ca. 20o? Under pumpen ser der ud til at det er en termostat - prøv at regulere lidt op til f.eks. 30o

Når du så har fået lidt temperatur på din gulvvarme, så sæt din varmestyring til igen. Temperaturen i din gulvvarmeshunt bør ikke være ret meget højere end hvad der er nødvendigt - og skal reguleres efter årstiden. Hos os kører vi lige nu på max. 30o.


Søren O

Hej Søren,

Så er der kommet postnummer på.

Termostaten på gulvvarmeshunten er skruet helt op.

Lige på billedet viser den 30o, men den følger generelt fyrets temperatur da termostaten på gulvvarmeshunten er skruet helt op.

Jeg har ikke problem med at få varme på gulvet, men jeg vil gerne have varmen skal være jævn og konstant.

Når termostaten er skruet helt op, skal temperaturen altså være over 30i din gulvvarmeshunt. Har du tjekket at cirkulationspumpen kører?

Du er altså nødt til at bruge termostatstyringen til gulvvarmen - og ikke bare skrue helt op for alt - for at kunne regulere din rumtemperatur.


Søren O

Din fremløbstemperatur er for høj. Sidder der en rumtermostat inde i huset et sted? 

Jeg ville starte med at sætte fremløbstemperatur på fyret til max 43 grader og sætte varmekurven ned til 1,0 (hvis huset ikke kan varmes op sætter du varmekurven op lidt ad gangen)

Du burde godt kunne lade ventilen på gulvvarmen stå helt åben. Hvis du har gulvvarme i hele huset er din shunt egentlig unødvendig da gasfyret styrer det hele.

Det sjovt der er ingen der svarer på det du spørg om... hehe

1. Du mangler telestater styring og rumføler, til gulvvarmen..

2. Fejlen ligger i at der ikke er nok flow gennem gulvvarmen, er formodentlig ikke indregulering efter det er blevet lavet efter rummets størrelse. Temperaturen mellem frem og retur på gulvvarmen må højest have en forskel på 3 grader. Ex. 30 grader fremløb, 27 grader retur..

Skru pumpe op på 3(lll)  på siden. Indtil du for den indregulet.


Annonce

Hvorfor mener du ikke at der bliver svaret på hans spørgsmål?  

Jeg kan da godt se at der mangler telestater, men hvis der en fælles rumføler og det har virket fint for tidligere ejer er der jo ingen grund til at råde manden til at investere flere tusinde kroner i en gulvvarme styring. At jeg så selv ville gøre det er noget andet 😀



Mbs skrev den 05-01-2019 22:17:02

Hvorfor mener du ikke at der bliver svaret på hans spørgsmål?  

Jeg kan da godt se at der mangler telestater, men hvis der en fælles rumføler og det har virket fint for tidligere ejer er der jo ingen grund til at råde manden til at investere flere tusinde kroner i en gulvvarme styring. At jeg så selv ville gøre det er noget andet 😀



 1. Fejl Du burde godt kunne lade ventilen på gulvvarmen stå helt åben. Hvis du har gulvvarme i hele huset er din shunt egentlig unødvendig da gasfyret styrer det hele.

Der er vvb på... skal shunt på.. mulighed for 80-90 grader når trevejs slå over..


2. Hvem siger ikke også den forrige ejer ikke også samme problem ??

Og en hjælp kunne også godt være og tage ude føleren fra.. den skal ikke være på.. hvis den er det..

Det har intet at gøre med om der er vvb på. Når trevejsventil slår over sender den jo kun den temperatur afsted den er indstillet til.. 

Så nej det er ikke en fejl, der er hundredvis af gasfyr med gulvvarme der er lavet sådan her i landet. 


Ja det er ikke til at vide om de har det. Men det kunne man jo finde ud af ved at starte med indregulere fyret og gulvvarmen rigtigt 😊

Mbs skrev den 05-01-2019 22:40:04

Det har intet at gøre med om der er vvb på. Når trevejsventil slår over sender den jo kun den temperatur afsted den er indstillet til.. 

Så nej det er ikke en fejl, der er hundredvis af gasfyr med gulvvarme der er lavet sådan her i landet. 


Ja det er ikke til at vide om de har det. Men det kunne man jo finde ud af ved at starte med indregulere fyret og gulvvarmen rigtigt 😊

 Hvad med den vand vol. Der er opvarmet i fyret. Og afkøling af brændkammert..??? Når den slå over...

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis