Ujævn varme i huset med gulvvarme

Hej,

Jeg har netop købt hus med et Vaillant gasfyr og dertilhørende gulvvarme.

Ved overtagelse var gulvvarmen dog slukket og vi modtog ingen instruktion eller manualer til, hvordan gulvvarmen skulle behandles, så det meste af min viden kommer inde fra LDS.

Mit problem er, at temperaturen i huset varierer. Vi lægger specielt mærke til det om morgenen, hvor det kan gå fra at være i den varme ende til at være i den kolde ende fra morgen til morgen.

Fyrets fremløbstemperatur er sat til max efter Vaillants anvisninger, da der er en rumtermostat.

Rumtermostaten på fyret er sat til ca. 20 grader.

Varmekurven er sat til 1,4.

Varmereguleringsventilerne på gulvvarmen er skruet helt op for alle kredse.

Fremløbstermostaten på gulvvarmen er skruet helt op.

Mit ønske er, at temperaturen skal være mere jævn. Jeg er også bange for varmeregning da fyret af og til kører temperaturen på fyret helt op på 70 grader

Hej, Jeg har netop købt hus med et Vaillant gasfyr... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ved ikke hvordan det præcist foregår, men jeg ved med 100 procent sikkerhed at en nyinstallation i dag med ren gulvvarme bliver lavet uden shunt, når nu man har vejrkompensering kan man jo ligeså godt bruge og spare de penge den giver. 

Nu må du lige ha mig undskyldt, selvfølgelig virker det da, jeg har da selv installeret det på jeg ved ikke hvor mange huse. 

Jeg er ,ed på at gulvvarme kan være noget drilsk noget nogen gange, med vinduer mod syd, dårlig isolering og andre ting, men selvfølgelig kan det køre sammen med vejrkompensering.

Men vi jo høre nærmere fra JPWC så han kan få løst sit problem, istedet for vi sidder her og diskutere gasfyr 😂

De nye ecl styringer der sidder i nogen af de nye modeler kan man lavde sig egen varmekruve. Og der ved opnår en brugbar klimastyring. Men det fyr han har taget billede af, Og andre med lineær varmekruve, virker iķke. 

Mbs skrev den 05-01-2019 23:08:34

Nu må du lige ha mig undskyldt, selvfølgelig virker det da, jeg har da selv installeret det på jeg ved ikke hvor mange huse. 

Jeg er ,ed på at gulvvarme kan være noget drilsk noget nogen gange, med vinduer mod syd, dårlig isolering og andre ting, men selvfølgelig kan det køre sammen med vejrkompensering.

Men vi jo høre nærmere fra JPWC så han kan få løst sit problem, istedet for vi sidder her og diskutere gasfyr 😂

 Jeg diskutere ikke, jeg retter bare i hvad der bliver sagt af fejl ting, så jpwc ikke bliver fejl info...

Annonce

Jamen lige over. 

Hej,

Tak for svar.

Jeg er lidt usikker på løsningen da jeg kan se i umiddelbart foreslår noget forskelligt.

Søren O - Termostaten på gulvvarmen kommer også højere op end  30, men på det tidspunkt var fyret kun 30 grader. Når fyret så tænder og varmer op, så følger termostaten på gulvvarmen med.

Mbs - Umiddelbart sidder der ikke nogen rumtermostat i huset (medmindre de kan sidde skjult). Det er korrekt, at der er gulvvarme i hele huset.

Holgerdukke - Telestater og rumføler, er det det samme som trådløs gulvvarme? Vi har set på det, men som i er inde på, så koster det en del. 

Jeg ved faktisk ikke om der er udeføler på. Hvor synlige er de generelt?

Hvis dit gasfyr har indbygget "udetemperaturstyring" hvor du selv kan justere temperaturen, burde det kunne styre din gulvvarme. Jeg vil gætte på at du lige nu har behov for en fremløbstemperatur på 27-30o. Når det så bliver -10o har du måske brug for 35o fremløbstemperatur. Lykkes det dig at få det til at køre, skal du principielt ikke røre mere ved gulvvarmestyringen hverken sommer eller vinter. Eneste betingelse er at termostaten ved gulvvarmeshunten er skruet højt nok op.

Når du ikke har telestater og rumfølere monteret (fåes både som trådløs og ledningsført), har du ikke noget til at styre varmen i de enkelte rum. Du skal i princippet blot have skruet alle ventilerne på gulvvarmeshuntet helt op. Det kræver så at gulvvarmeshunten er indreguleret rigtigt. Jeg mener at flovet skal være ens i alle kredse - altså skal dine flowmålere vise det samme.

Kniber det med at få fyret til at levere den rette temperatur kan du regulere temperaturen i gulvvarmeshunten på termostaten ved shunten. Det kræver så at du manuelt reguleret temperaturen hver gang udetemperaturen ændrer sig væsentligt.



Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis