Lille cirkulationspumpe til fjernvarme

Jeg har fået monteret 3 x 100 cm radiatorer serieforbundet, langs en 11 meter lang væg på min 1. sal, der er vel en 2 meter mellem hver radiator.

Vandet løber fint op til radiatorerne og varmer den første op uden problemer, anden radiator er cirka 1/2 varme af den første og den sidste i serien er næsten helt kold. I den sidste radiator løber det ud med vand af udluftningsskruen og jeg har brugt den med stor succes, til at få luft ud af systemet, så umiddelbart vil jeg mene at der er god cirkulation, men at vandet simpelthen når at blive koldt inden det når hen til den sidste radiator.... eller hvad?

Er det mon muligt at montere en lille cirkulationspumpe ved den første radiator, for at få vandet ordentligt rundt? Jeg har prøvet at google, men har lidt svært ved at finde noget konkret, så tænker nogle herinde kender nogle konkrette pumper jeg kan kigge efter - eller om det overhovedet kan løse mit problem.

Til orientering, så har jeg sådan en auto Alpha2 pumpe monteret, som jeg skiftede for et par år siden, har prøvet at indstille den til fuld-effekt og det har ikke ændret noget. Har også prøvet at hæve trykket lidt i anlægget, det har heller ikke hjulpet.

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

I dit tilfælde hjælper en pumpe intet - det er simpelthen forkert tilsluttet. Når det er tilsluttet i serie vil den første radiator meget naturligt afkøle vandet før det går videre til næste. 

Hvis du skal have dit system til at virke, så skal du have forbindelserne mellem dine radiatorer lavet med 2 rør, således at toppen af radiatorerne er forbundet hele vejen hen. Ligeledes skal forbindelsen i bunden føres mellem alle radiatorer. Fremløb forbindes som normalt til toppen af første radiator, og returen forbindes til afgangsstuds fra sidste radiator. Så vil det varme vand fordele sig i alle radiatorer, og sørge for en jævn opvarmning. 


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis