Efterisolering af ydervæg

Hej 

Jeg har købt et hus fra 1890 med massive ydervægge hvor jeg ganske snart påbegynder en større renovering hvor bla alt gulv blir banket op og etableret 300mm isolering og betondæk med gulvvarme i hele hytten og vil i den forbindelse også gerne have gjort lidt ved ydervæggene 


Jeg er dog lidt bange for fremtidig fugt da sokkel højst sandsynligt ikke er fugtspæret ellers ville en løsning med et træskelet og 50-100mm uld isolering være oplagt 

Derfor har jeg overvejet løsning med at lave en ny indervæg som i princippet bliver limet på den eksisterende ydervæg i 75mm gasbeton da dette jo også er isolerne og ikke kan gå råd i hvilket jeg tror træ relativt hurtig vil da der ret sandsynligt er lidt fugt i væggen 


Hvad har folk af erfaringer med efterisolering af gamle huse ? 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har du overvejet udvendig isolering?

Hvis du alligevel graver ud kan du vel alene af den grund have behov for at understøbe ydervæggen også kan du jo løse fugt problematikken der. 

Men selvom du har lidt fugt i væggen ville jeg ikke være bekymret. Væggen er jo diffunderbar så fugten går ud gennem den. Så mon ikke en normal omgang indvendig isolering går. Du kan selvfølgelig sagtens bruge gasbeton men det giver ikke ligeså meget som tilsvandrende i forsatsvæg også fordi du ikke får brudt kuldebroerne på samme effektive måde 


Ask

Udefra og ind;

Trykimp. klemlister

Vindspærre

Træskelet m. iso

Dampspærre

Krydsforskalling m. iso

Vægbeklædning

Dampspærre placeret max 1/3 inde i isolering, fra den varme side. Dvs fx 45* 95 til træskelet og 45* 45 som krydsforskalling 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Mange tak for jeres svar 

Kan godt høre træ skelettet er at foretrække

Udvendig isolering bliver det ikke bla. Fordi  huset i forvejen har en relativ flot facede og stort set ingen udhæng 


En anden ide jeg har fået forklaret af en kollega er at lave en “ny” sokkel på indvendig side af vægen af leca blokken og så bygge en ny indvendig træskeletvæg med vind pap på bagsiden og så lave det så det er lidt luft mellem eksisterende ydervæg og så den ny og lave så det kan ventilere gennem vindues fugerne og så når jeg støber nyt gulv så selvfølgelig kun støbe der til så vil jeg ikke komme til at varme det nye “hulrum” op 

Men ved ikke om huset kan holde til den løsning heller 

For at holde fugten fra den massive murstensvæg væk fra trækonstruktionen= ingen skimmel og svamp

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Ja ligepræsic derfor og så er vindpappen stadig difutions åben

synes du skal tage et kig på disse

http://www.skamowall.dk/

eller

https://www.bgflux.com/da/bygge-og-anlaeg/draen-fugt-og-indeklima/calsitherm-kalk-p216308-1287


 

Det skamowall lyder spændene dog lidt dyr løsning ? Jeg har ikke styr på de der kWh tal - hvordan isolere det i forhold til uld? 

Noget du har personlig erfaring med ?

Bare underligt at der ikke rigtig er nogen fag sider der skriver noget omkring vindpap, når man isolerer indvendigt ? 


Mvh. Christian M
 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis