Uden varme i nyt gulv.

Hej Folkens. 

Har nu prøvet alt hvad jeg selv har kunne tænke mig til, jeg lavede i foråret gulvvarme i entreen med pex rør, opkoblet til hovedrøret (1strengs) svigerfar stod for opkobling af pex, da han selv har erfaring fra ejet badeværelse 

Jeg har dog problemer med ligesom at få varme i gulvet, når jeg prøver at få vand gennem udluftning, går der lidt tid inden der kommer varmt vand igennem, det er den sidste "radiator" på strengen, og entreen er Ca 10 m2. 

Skal lige siges af termostaten der kommer sidder over gulvet og går ned igen er slutningen af pex røret, så fremløbet på pexrøret er støbt ned i gulvet. 

Håber i har nogle forslag, og godt nytår. 

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan være problematisk med gulvvarme i et etstrengs anlæg.

Men hvordan helt præsist har du tilkoblet gulvarmestrengen til dit enstrengede system.

Man skal helst bruge strøm tee'er, og niple ned til mindre rørdiameter på hovedstrengen, mellem til og afgang fra gulvvarmen.

Luft i gulvvarmen kan være svær at få ud, gennemskyldning med vandslange kan muligvis få luftlommer "skudt" ud.

En pumpe kan være sidste udvej..



Vi prøver igen, i morgen --

Det er svigerfar der har tilkoblet gulvvarme, men det er med en muffe fra det gamle radiator fremløbshul hvor der så er kørt ud i en 15mm pex, og til sidst på kredsen løber ud i en muffe igen. 

Jeg tænker ikke en pumpe kunne være en løsning, eftersom termostaten vist på billedet er enden af strengen? 

Eller ville en pumpe kunne suge det igennem? 

Ang luft så har jeg fået 8 spande vand ud gennem udluftnings hullet uden synderligt held. 

Hvad er det for en ventil i har brugt? Hvis det er en almindelig ventil beregnet til 2-strengs anlæg er fejlen sikkert der. Det skal være en ventil beregnet til 1-strengs anlæg.


Søren O

Hej Søren. 

Det er en ventil beregnet til 1 strengs anlæg

Som jeg husker det, undlod man ofte en termostat i gulvarmen, når det var koblet til et enstrenget system, netop for at få max flow, da vandet jo " selv skal finde rundt"

I stedet brugte man en manuel skydeventil, som har fuld gennemgang...


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Som Jens skriver kan problemet være for lille drøvling på hovedstrengen mellen de 2 tilslutninger til gulvvarmestrengen. Har i mulighed for at indsætte f.eks. en skydeventil mellem tilslutningerne har i alle muligheder.

En lille cirkulationspumpe på gulvvarmestrengen vil helt sikkert hjælpe, men bør være sidste udvej.


Søren O

Så altså udskifte nuværende ventil med en manuel skydeventil? Kan kun arbejde med det i kan se på første billede, resten er støbt ned


Mvh Peter 

Det er da et forsøg værd at udskifte nuværende ventil med en manuel ventil med stort gennemløb.

Jeg ville nu foretrække at indsætte en skydevent på hovedstrengen mellem de 2 tilkoblinger (t-stykker) til gulvvarmekredsen.


Søren O

Hej Søren. 

Så altså sætte en skydeventil mellem min nuværende ventil og udluftnings skrue? 

Du skal fjerne din nuværende ventil. Det er for at få større "hul" igennem.


Søren O
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis