EL pris time pris når det kommer

Hej

Dette link viser hvad ørsted tager for EL når timepris indføres.

https://orsted.dk/Privat/Kundeservi...r-Timepris

Men da jeg kiggede i går var prisen 40-50 øre dyrere fra kl. 7 til 21 end den pris man normalt betaler. Altså noget med en fordobling hvis man som jeg ikke gider lave mad om natten, vaske tøj om natten, spille playstation om natten o.s.v. :-)

Til gengæld var den minus 40 øre om natten.

da det kun var 1 døgn kan den nok ikke bruges til meget.

Men som jeg ser det får de fleste af os da en noget højere elregning når der indføres EL aflæsning pr. time medmindre man inv. i en EL bil så man kan suge gratis strøm om natten :-)

Eller et batteri man kan fylde om natten og bruge om natten.

Der står også lidt om det her:

https://www.dr.dk/nyheder/indland/f...re-regning

Der er sikkert nogen her der er mere inde i det end mig... jeg hører gerne hvad der er op og ned.


PS. Jeg ved godt der er afgifter og transport for ca. 1,4 kr. pr Kwh og at det ikke ændrer sig og ikke har noget med strøm prisen at gøre... korrekt?



Katmus
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er vel ikke økonomi i at have sådan et batteri


https://www.vivaenergi.dk/solcelle-webshop/Batterilager_komplet?PID=1753


lade det op om natten og bruge af det om dagen...

(uden solceller men bare lade det op om natten til billig pris).


Katmus

Når strømprisen er i minus får man strømmen samtidig med at der kommer penge ind på kontoen. 

Det er så naturligvis ikke nemt at mærke da du selv påpeger at langt den største post på regningen er offentlige afgifter og transport på nettet. 

Det man " nemt " kan gøre for at nedsætte forbruget i de dyre timer er at bruge vaske, opvaskemaskine samt tørretumbler i de billige timer. De fleste fabrikater har et udskydelses program så maskinen selv går i gang efter nogle timer. Et andet sted der kunne sættes ind på nemt måde er at sætte et lille stikkontakt ur før dybfryser. Så denne er slukket i den allerdyreste tid. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja det er klart... men i virkligheden tror jeg de fleste vil få en større el regning.

Som børne familie er det svært at planlægge på den måde.

Da foregår det meste kl. 17-21.

Har ikke dybfryser ud over den i køleskabet.


Katmus

Den med at udskyde tumbler,  vaske og opvasker er da ret let.

Min broder er medejer af en gruppe større vindmøller. De er ret kede af det når strømprisen går under 0 der er jo også slitage på en mølle når den kører. Der er så på landsplan lavet så man holder øje med det, og simpelthen online slukker flere hundrede vindmøller når prisen er så lav.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

jeg har tumbler men bruger den kun 4 gange om året sådan ca..

vaskemaskine og opvasker ...ja det kan man godt gøre om natten.

Men så skal du så også tømme om morgenen.

Det tror jeg mange helst vil være fri for.


Jeg bruger nok 15 KwH i døgnet i gennemsnit over året.

(havde en elbil i en mdr. tid så det er reelt lavere... måske 12).


Opvasker kører 1 gang dagligt

vaskemaskine nok 1 gang hver anden dag i gennemsnit.

Tit vasker vi 3 maskiner lige efter hinanden og så intet i flere dage.

Hvad bruger de pr. gang? Nok næppe noget der rykker..

det må være mine 2 køleskabe og en masse standby ting der æder samt de computere/consoller vi bruger om dagen, samt gasfyr.dem 

Dem kan jeg jo ikke ændre på...

Så jeg var egentlig helst fri for time afregning. Men jeg slipper jo nok ikke. En dag kommer de og skifter min måler :-)


PS: Køber nok snart elbil igen og her giver det mening...




Katmus

Man kan jo opstille mange teorier (opvasker tømmes om morgenen ) Tallerkener har ikke det mindste imod at vente til aften. Jeg har endda set et sted hvor der var 2 opvaskere. Så tog man og dækkede bord fra den ene, og fyldte i den anden. Når der var vasket skiftede man. 

Hvis du bruger 10 kwh om dagen vil vaske / opvask nok anslået være 3 kwh til sammen. så det er da noget at flytte 1/3 af forbruget. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

En blæsende dag som 2 januar som jo virkelig er toppen af besparelse kan jeg spare 80 ør pr Kwh ved at flytte opvask/vask fra dag til nat.

lad os sige jeg udfører begge dele 1 gang dagligt (gør jeg jo ikke)

2,4 kr. x 365 = 730kr.

reelt bliver det vel ikke engang 500 kr. om året da jeg jo næppe kan spare 80 øre særlig tit.. nok nærmere under det halve.


Eller regner jeg forkert?


Når jeg skal lade elbilen op fra 0 til 90 Kw, så giver det mening.

Så kan man nok spare en 100 kr. om ugen hvis man lader 2 gange.


Katmus

En del el-leverandører har 6 måneders næsten eller helt gratis Intro-el.   på selve el-prisen. 

ev elmand skrev den 03-01-2019 20:39:20

Når strømprisen er i minus får man strømmen samtidig med at der kommer penge ind på kontoen.  

det er nok kun korrekt for dem som er tilmeldt `variabel markedspris` de fleste er tilmeldt en `fastpris` aftale som gør at strømprisen afregnes til en fast pris som kun justeres 1 eller få gange om året.

hver elelevandør har nogle forskellige valg, mener de er pålagt per lov at tilbyde forskellige prisprodukter.


i øvrigt stoppes danske vindmøller før spotprisen er 0 kr/kwh, det skyldes nogle tyske tilskudsregler til vindmøller hvor de får 50 øre/kwh i tilskud. ved lave priser betaler de danskere op til 25 øre/kwh for at slukke vindmøller så de kan få deres tilskud på de resterende 25 øre. - jeg har selv andele i vindmøller og ser dette i vores årsregnsakber. - rent gak gak at undlade at hiv god grøn strøm ud af en vindmølle hvis du spørger mig...

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis