Mystisk udtag til loftlampe

Hejsa

Jeg ønsker at hænge en lampe op i loftet men jeg er ikke bekendt med det udtag jeg har i loftet. Er der nogen der kender denne type og kan forklare mig hvordan man bruger det? Jeg kan end ikke se nogen ledninger eller +/÷ pol eller noget.

Mvh Jakob

Hejsa Jeg ønsker at hænge en lampe op i loftet men... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
mfrost skrev den 08-01-2019 17:32:22

...Men korrekt spørg bare igen og vi skal nok forsøge at hjælpe men Lyt til rådende

 Det gør jeg såmænd også. Forsøgte at få fat i elektrikeren i min omgangskreds men han var ikke lige tilgængelig i øjeblikket. Løsningen her er istedet baseret på en samtale med en medarbejder ved greenline.dk. Dog skal jeg gerne medgive at jeg måske skulle have brugt en smule mere af samtalen på spørgsmål relateret til L/N/M1/M2😊 

Mvh Jakob

Jeg var ikke lige forberedt på at den gamle "dåse" var breddere end selve hullet, eftersom det nye loft bare er bygget hen over det gamle. har allerede eksperimenteret lidt med min bajonetsav med en metalklinge (øverst) men dén udfordring, koblet med at ledningerne er lige rigeligt korte at arbejde med hvis jeg retter på isoleringen, gør at jeg nok får fat i en elektriker alligevel. Det må være grænser for galskaben (og hvad mine naboer rent lydmæssigt skal udsættes for😊).

Tak for alle jeres gode råd!

Mvh Jakob

Og som afslutning herfra, den dåse SKAL skiftes, den er sandsynligvis ikke fastgjort desuden har du blottet kobber pånogle af ledningerne i en metal dåse!!!!! Livsfarligt . Man kan faktisk allerede se at der har været en mindre kortslutning/brand på de gule/lysbrune ledninger, mindst Den ene er bære præg af at være sveden, jeg har efterhånden Set en del dåser, og den her er tilhøre kategorien meget slem og i særdeles STOR risiko for brand.Så Ja Ja du skal have en prof til at udbedre den dåse. Ikke mindst af hensyn til brandsikkerhed men og af sikkerhedsmæssige årsager, man er i særdeles stor risiko for at få stød her med det blottede kobberr der er i den metaldåse. 

Ja jeg fatter egentligt heller ikke hvorfor det ikke er blevet skiftet af tidligere ejer/udlejer. Oh well. Nu bliver det gjort ihvertfald.

Det vil nok være en god idé at få en vidende person til at lave en hurtig gennemgang af hele din installation - én ting er ikke at følge installationsbekendtgørelsen, en anden ting er slet ikke at følge sund fornuft, og det er det sidste, din installation har været udsat for tidligere. Så ja - få din bekendt til at identificere de åbenlyse potentiele farlige “installationer”. Og det vil endda være sund økonomi også: når du engang skal sælge, vil der formentlig komme ret mange grimme kommentarer i forbindelse med el-eftersynet.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis