Mystisk udtag til loftlampe

Hejsa

Jeg ønsker at hænge en lampe op i loftet men jeg er ikke bekendt med det udtag jeg har i loftet. Er der nogen der kender denne type og kan forklare mig hvordan man bruger det? Jeg kan end ikke se nogen ledninger eller +/÷ pol eller noget.

Mvh Jakob

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tidligere ejer har været en **** plattenslager, og har ikke ført installationen med ned i det nye loft. Du skal skrue skruerne kl. 11, og 5, ud (hvis du forestiller dig udtaget er en urskive). Så skulle du gerne kunne komme til de små skruer på siden, som lader dig spænde en ledning fast.

Men altså, det mest ansvarlige er at få skiftet det der klamp ud til et nyt, og autoriseret, loftsudtag.

Der er må, og så er der kan. Man KAN godt, det er ikke særlig svært. Man MÅ sådan set ikke fordi det er et indgreb i den faste installation. Jeg ville nok få en elektrikker til det. Men tjek da lige resten af det rum også, for det er med garanti ikke det eneste som er fusket, så kan man jo lige så godt få det hele klaret når man nu man skal have en elektrikker ud.

Ok godt at vide. Jeg har heldigvis en elektriker i min omgangskreds så jeg forsøger lige at sende ham billedet og se hvad han siger om det😉 

Mange tak for din viden og råd!

Mvh Jakob

Hej igen

Nu følger lige en opdatering og endnu et (muligvis dumt) spørgsmål. Jeg fik idag det nye loftudtag og uden at sætte selve dåsen i begyndte jeg så at sætte de forskellige ledninger i fronten, jvf det gamle udtag, bare for at se om alting fungerede som forventet. I udtaget er der forbindelser til yderligere 2 stikkontakter så der er 2x3 ledninger (sort/brun) plus én jord (rød) som jeg dog ikke lige har sat i endnu (se billeder)

De sorte ledninger er alle kommet i N og de brune ledninger er alle kommet i M1. I denne indstilling er der dog altid strøm igennem uanset hvad den tilhørende tænd/sluk kontakt siger. Jeg har derfor prøvet forskellige variationer af at sætte de forskellige brune ledninger i hhv M1 og M2 men uden dog at finde ud af hvilken af de brune ledninger kontakten styrer. Især dette sidste punkt undrer mig lidt. Jeg kan forstå at ideen med M1 og M2 er at kunne skabe to forskellige kredsløb, hvor det ene i dette tilfælde så skulle kunne afbrydes af kontakten mens det andet (til de 2 stikkontakter) altid er tændt.

Så spørgsmålet er: Bør jeg få en professionel til at kigge nærmere på hhv kontakt og loftudtag eller er der noget åbenlyst jeg har gjort forkert eller misforstået?

På forhånd mange tak!

Mvh Jakob

Annonce

De sorte skal rigtig nok i N, men de brune er fase og skal sættes i L (eller bare samles med en muffe). Den røde er formentlig mellemledingen, der går ned til kontakten. Den sættes i M1. Så skal lampeledningen sættes i N og M1.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Jeg er vild med det her forum. Man lærer noget nyt hver gang man er her! Tusind tak for rådet. Det virkede præcis som det skulle😊

Picarro gør opmærksom på at det er noget klamp der er lavet, nu vælger du så selv at  montere et nyt loftudtag, men hvorfor i alverden fortsætte med tidligere ejers klamp.... Du skal føre loftsudtaget helt ned til underside af loftbeklædning der må ikke være luft imellem dit træloft og udtag, skulle der opstå en gnist kan denn blive trukket ud til siden og antænde evt støv, og en brand opstår, nu skrev du selv at du havde en elektriker i omgangskredsen rådfør dig med ham, eller endnu bedre få ham til at lave det. Jeg tvivler ikke på din teknisk snilde men, kan læse ud fra dit indlæg at det her med strøm er ikke din skarpe side, allerede i 1. I dlæg hvor du begynder at snakke om +og - får men den tanke at du er lidt på udebane, for der er IKKE noget der hedder plus og minus når vi snakke vekselstrøm. Men korrekt spørg bare igen og vi skal nok forsøge at hjælpe men Lyt til rådende

Mht. montering, så må der ikke være synligt kobber på dine ledninger, når de er monteret. Dette opnår du ved at afisolere mellem 9 og 11 mm. Og så kun én ledning i hvert hul!

Det kan godt blive lidt vanskeligt at montere dåsen, da de rør/kabler der går ind i den gamle dåse, skal føres ind i den nye. Der må ikke være "løse" ledninger uden for den nye dåse.

mfrost skrev den 08-01-2019 17:32:22

Picarro gør opmærksom på at det er noget klamp der er lavet, nu vælger du så selv at  montere et nyt loftudtag, men hvorfor i alverden fortsætte med tidligere ejers klamp.... Du skal føre loftsudtaget helt ned til underside af loftbeklædning ... 

Det har jeg bestemt også tænkt mig. Det jeg viste her var blot et forsøg på at forstå selve lednings-setuppet. Næste trin er at fjerne al det gamle halløj og indsætte dåse osv😊

jenshøj skrev den 08-01-2019 17:33:13

Mht. montering, så må der ikke være synligt kobber på dine ledninger, når de er monteret. Dette opnår du ved at afisolere mellem 9 og 11 mm. Og så kun én ledning i hvert hul!

 Ja du har ret, jeg bør nok lige tilpasse afisoleringen. Og Ja, én ledning per hul. I det gamle setup var alle tre ledninger samlet i ét hul så den fejl kom jeg automatisk til at videreføre. Tak for korrektionen. 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis