Skift af fyr

Hejsa

Jeg går og overvejer at skifte mit fastbrændsel fyr ud med et pillefyr formentlig til en BS+

Nogle der ved om man stadig får tilskud og evt hvordan man regner den ud?

Og hvordan finder man den rigtige størrelse på fyret?

Mvh. Mathias S.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har selv skiftet til et BS+ her i sommers. Jeg valgte at handle med Hedestoker i Videbæk da de har fået megen positiv omtale. Og er ikke blevet skuffet over hverken Hedestoker eller fyret. 

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hej kermit_369

Havde også selv lidt planer om at det skulle være hos hedestoker😉

Fik du tilskud til at skifte fyr?

Ja der er stadig tilskud og beregningen sørger seriøse forhandler for (fx. Hedestoker).

Hvor stort et pillefyr du har behov for, er rimelig nemt og finde ud af hvis du kender det nuværende årlige forbrug af brænde i kg. samt nyttevirkningen på dit fastbrændselsfyr.  

Jeg har selv pillefyr, men har set et BS+ (live) personligt synes det er lidt underligt at man ikke kan se (og vurderer) bålet i kedlen, men det er nok bare noget man skal vende sig til.  

Ps. En del (mange) bøvler desværre med slagger, askeophobning og askeknolde, især på NBE-brændere grundet den flade herd (rist) som er noget overfølsom over for ringe træpiller, eller forkert indregulering. Et alternativ kunne måske være et pillefyr med roterende (selvrensende) herd som fx. https://fyrteknik.dk/webshop/pillefyr/roteq-12/ 

Tak for input Frank vil da tage det med i min overvejelse dog kender jeg ikke til fyret du linker til men vil da undersøge det nærmere

Vi har kørt med Woody 10 kW på 145 kvm i 13 år uden problemet. Slagger forekommer kun, når man lukker ned for at rense fyr. Gå aldrig på kompromis med kvaliteter i piller. De først tons vi fik hjem, måtte jeg sidde og si i et dørslag. Dengang var der længe mellem, ungerne kom hjem på besøg, for de blev altid jaget ud at si piller. PS: du skal købe et fyr der arbejder, en kedel der sjatfyrer, laver sod i kammeret og kokser. DR skal knald på hele tiden.

Annonce

Uldal

Hvilke piller vil du så anbefale hvis det bliver?

Slaggedannelse opstår når indholdet af silicium (som findes i sand), på dansk også kaldet kises er for højt i asken, som varmes for meget op til smeltepunktet. Som Uldal korrekt skriver sker det ofte under det man kalder "blæserrens" processen. 

Lyse svenske nåletræspiller har et godt ry. Men gå efter piller med højt vægtfylde 650-700 kg/m3. Lavt askeindhold 0,3-0,5%. Nul eller meget lidt smuld i sækkene. Høj mekanisk stabilitet ikke under 97,5%. Vandindhold på omkring 6-7%. Og helst piller der er nogenlunde ens i længden, osse kaldet HD-piller, det giver jævn doseringer. 

Jeg eksperimenterede ganske kort tid i starten og endte med Barlinek 6 mm træpiller. I alle årene utroligt ensartet og med ganske tilfredsstillende udnytt grad. Lav askemængde og helt fint, lyst aske. Jeg renser og tømmer fast een gang månedligt. I vinteren ligger der mindre end en skovlfuld aske i skuffen. Når man ser på nul stop pga piller, gider ihvertfald ikkejeg spare 100 kr på en Palle, 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis