Jablotron som gør det selv

Hej


Har efterhånden kigget på alarmer længe og nu har naboen haft indbrud, så nu skal det være!

Valget er faldet på en Jablotron JA-100 som jeg selv vil montere. På diverse hjemmesider kan man selv bestille anlægget + tilbehør. De vil også gerne udlevere F-link(opsætningen) som normalt er forbeholdt for montører. 

Mit spørgsmål: Kræver det montør login for at oprettet anlægget i deres cloud løsning, så app/push etc. virker?

Er der andre ting/begrænsninger man skal være opmærksom på når man selv sætter det op?

/Lasse




15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja det kræver at en montør opretter dig før at cloud/app virker.

Jablotron JA-100 er en rigtig lækker alarm. Har aldrig oplevet nogen problemer med vores.


 

Hej  lcltech


har  næsten  lige sat min  Jablotron JA-106 op (selv)

sælger har sat den op på clouden,

Jeg fik F-link med i købet (den volder mig, lige lidt udfordringer  med opsætning) : -) i F-link

Det kunne ski være godt med en der kunne hjælpe lidt med det

Hvor mangen bjælker har du med??


Hilsen Martin G. 



Går og roder med lidt af hver : -)

Den installationsvirksomhed som JA100 købes hos skal manuelt oprette anlægget på Jablotron Cloud. 

JA100 anlæg købt uden for landets grænser kan ikke oprettes på Jablotron Cloud, da Jablotron slår hårdt ned på parallel import og handel uden om certificerede partnere. 

JA100 er et fremragende anlæg. Jeg har solgt og opsat mange af dem. De fungerer rigtig godt og det er meget sjældent jeg oplever fejl. 

Push-beskeder virker fint, jeg anbefaler dog også at benytte GSM-senderen, da push-beskeder ikke går igennem hvis din mobil er uden for dækning med data, eller hvis Jablotron Cloud skulle være nede (det sker sjældent, men af og til vedligeholdes den, hvilket kan give kortvarige driftsforstyrrelser). 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Wezio

Er det mon muligt at slippe  for en sms besked hver gang man logger ind på sin Central?

JABLOTRON 100:

21:12:10,Advarsel! Standardkoder,Central,Omrade 1;

Tid 21:12 2.1


Der kommer sådan en ovenstående smsér hver gang man logger på med F-Link

Hilsen Martin G.


Går og roder med lidt af hver : -)
MartinG skrev den 03-01-2019 20:03:26

Wezio

Er det mon muligt at slippe  for en sms besked hver gang man logger ind på sin Central?

JABLOTRON 100:

21:12:10,Advarsel! Standardkoder,Central,Omrade 1;

Tid 21:12 2.1


Der kommer sådan en ovenstående smsér hver gang man logger på med F-Link

Hilsen Martin G.

 Hej Martin,

Jeg kan desværre ikke tilbyde support på anlæg som ikke er købt ved mig. 

Jeg vil i stedet opfordre dig til at kontakte den forhandler hvor dit anlæg er købt. 

Mvh. 

Kasper


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Annonce

Det er jo det : -) men kan det mon lad sig gøre ? det koster jo en sms være gang : -)

det er jo skidt hvis Centralen ikke er i stand til at gøre det , uden man skal tage sim korte ud. 


Går og roder med lidt af hver : -)

Jeg kan godt lide ideen om et standard-anlæg som man selv kan sætte op! :-)

Men jeg synes, der decideret mangler information om bus-type/protokoller og udvalg af sensorer mv. på deres hjemmeside (?) - ligesom jeg heller ikke umiddelbart kan finde nogen angivelser af strømforbrug?

Jeg er ret sikker på, at jeg nok selv kommer til at udvikle et betjeningspanel til rullegitrene - og det skulle jo meget gerne kunne kobles direkte på alarm-bussen. (Kan ikke lide ideen om trådløse enheder - uanset krypteringsniveauet)... Principielt synes jeg, at der bør være en kombineret brand/temperatur/bevægelse/CO2 sensor så man kan bruge anlægget til at styre lys, varme og ventilation - ligesom bevægelsessensorerne ifgl. de alarmselskaber jeg har snakket med bør være både PIR og radar-baseret for at mindske fejlalarmer. I givet fald skal de jo så også kunne kobles til bussen - helst uden ekstra I/O-kort.

Jeg kan heller ikke lige gennemskue hvem de benytter som alarmcentral (og hvad det koster!) - for det er vist desværre et typisk forsikringskrav, at der skal være et godkendt selskab til det... Er der nogen der ved det?

Jeg svarer dig i mellem linjerne nedenfor...

Gnyff skrev den 10-01-2019 23:56:49

Jeg kan godt lide ideen om et standard-anlæg som man selv kan sætte op! :-)

Ikke helt forstået. :-)

Men jeg synes, der decideret mangler information om bus-type/protokoller og udvalg af sensorer mv. på deres hjemmeside (?) - ligesom jeg heller ikke umiddelbart kan finde nogen angivelser af strømforbrug?

Jablotron JA100 - og mange andre systemer til professionelt brug, opfylder kravene til en række meget strenge godkendelser/certificeringer. Protokoller m.v. Er derfor et lukket land. 

Jablotrons egen hjemmeside er sjovt nok ikke så informativ vedr. Udvalg af tilbehør. Sikkert fordi den er gjort enkel i forhold til slutbrugere - Jablotron forhandles jo kun igennem godkendte installatører, som er klædt på til at råde og vejlede - og opsætte ;-)

Strømforbruget har jeg vidst set et enkelt sted i et datablad. Strømforbruget er normalt ikke noget man vægter ret højt, når man vælger produkter til elektronisk sikring. Jeg har stadig til gode at møde en kunde, der spørger mig til dette :-) Vælger du et trådløst anlæg, er det kun centralenheden, der er tilsluttet 230V. Dog plejer de forskellige producenter gerne at ville “prale” af batterilevetiden i de trådløse enheder.

Jeg er ret sikker på, at jeg nok selv kommer til at udvikle et betjeningspanel til rullegitrene - og det skulle jo meget gerne kunne kobles direkte på alarm-bussen. (Kan ikke lide ideen om trådløse enheder - uanset krypteringsniveauet)... 

Der findes rullegitterstyringer, som kan kobles på JA100 - og mange andre anlæg også. Jeg har selv solgt og opsat mange igennem tiden. Det er dog ikke trådløst.

Principielt synes jeg, at der bør være en kombineret brand/temperatur/bevægelse/CO2 sensor så man kan bruge anlægget til at styre lys, varme og ventilation -

Den tror jeg ikke kommer til at sælge ret godt (manglende efterspørgsel).

 ligesom bevægelsessensorerne ifgl. de alarmselskaber jeg har snakket med bør være både PIR og radar-baseret for at mindske fejlalarmer. I givet fald skal de jo så også kunne kobles til bussen - helst uden ekstra I/O-kort.

Det er bare at snuppe en JA-120PW Kombidetektor (PIR + mikrobølge). Til erhvervsbrug bruger langt de fleste installatører ikke andet end kombidetektorer.

Jeg kan heller ikke lige gennemskue hvem de benytter som alarmcentral (og hvad det koster!) - for det er vist desværre et typisk forsikringskrav, at der skal være et godkendt selskab til det... Er der nogen der ved det?

 Det er op til den enkelte installatør, hvem vedkommende bruger som kontrolcentral.


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

@Weizo

Ok, jeg er tydeligvis blevet lidt vildledt af at MartinG selv havde sat sin op... Så jeg vedbliver med at være lidt skuffet! Men jeg kan jo prøve at tage fat i dig, når jeg kommer så langt. Selv med en autoriseret installatør, bør det være muligt at få lov til at trække kabler selv? For nærmest alle de trådede installationer, jeg har set på, er helt klart sat op efter "pyt-med-udseendet-bare-det-går-hurtigt"-princippet! ;-)

Ifht. hemmelige protokoller etc. er det for mig at se et dårligt argument med certificeringerne. Hvis det ikke er lavet ordentligt (kryptering etc.) skal "den interesserede tyv" nok få det hacket - eller få fundet nogen, der har dokumentationen. Så producenterne generer (for mig at se) bare de legitime kunder?!? Men OK, hvis der er fejl eller sikkerhedsbrister i systemerne, sikrer de sig naturligvis, at det ikke så let bliver offentligt kendt (endsige rettet ;o)...

Det er faktisk en helt horribel hjemmeside! Hvis ikke lige der var folk der snakkede positivt om systemerne havde jeg afskrevet dem med det samme! ;-) Ifht. sensorerne fandt jeg umiddelbart kun: https://www.jablotron.com/dk/katalo...evaegelse/ Men med google og det typenummer, du opgiver, finder man relativt let den noget mere omfattende: https://www.jablotron.com/en/katalo.../movement/ Under alle omstændigheder er det da godt at se, at de reelt har et bredt udvalg af sensorer!

Jeg forstår ikke at strømforbruget (endnu! ;-) ikke er vægtet højt. Udover driftsøkonomi betyder det jo også noget for miljø, energirammer og batteribackup. Jeg er godt klar over, at jeg ikke er en normal kunde - men jeg køber ALDRIG 24/7-udstyr uden at kigge på strømforbruget! Det er så også en af grundene til, at jeg tror på høj integration - men det bør altså også blive både billigere, bedre og mere brugervenligt at integrere alarm og den resterende bygningsstyring i ét system... ;-)

Ifht. rullegitter-styringer vil jeg meget gerne se et eksempel eller to (typenumre er sikkert nok nu da vi har Google)! Men jeg ville gerne ha' noget, der både er pænt, rimeligt solidt/sikkert og gerne med en nøglebetjening, så folk i rummet ikke skal have en større alarmuddannelse for at komme ud, hvis et eller andet går galt... ;-)


Gnyff skrev den 11-01-2019 01:42:51

@Weizo

Ok, jeg er tydeligvis blevet lidt vildledt af at MartinG selv havde sat sin op... Så jeg vedbliver med at være lidt skuffet! Men jeg kan jo prøve at tage fat i dig, når jeg kommer så langt. Selv med en autoriseret installatør, bør det være muligt at få lov til at trække kabler selv? For nærmest alle de trådede installationer, jeg har set på, er helt klart sat op efter "pyt-med-udseendet-bare-det-går-hurtigt"-princippet! ;-)

Man kan godt selv sætte systemet op, men det er beregnet til at installatører gør det. Jablotron har valgt at deres produkter ikke må forhandles i webshops, netop for at undgå, at en bruger får en uheldig oplevelse med produktet som følge af, at produkterne fejlmonteres eller ikke programmeres korrekt. Ligeledes vil man også drukne i supportopkald. Personligt yder jeg også kun teknisk support på produkter jeg selv har solgt.


Ifht. hemmelige protokoller etc. er det for mig at se et dårligt argument med certificeringerne. Hvis det ikke er lavet ordentligt (kryptering etc.) skal "den interesserede tyv" nok få det hacket - eller få fundet nogen, der har dokumentationen. Så producenterne generer (for mig at se) bare de legitime kunder?!? Men OK, hvis der er fejl eller sikkerhedsbrister i systemerne, sikrer de sig naturligvis, at det ikke så let bliver offentligt kendt (endsige rettet ;o)...

Jeg har ikke hørt om tyverialarmer der er blevet hacket eller "jammet". I stedet for disse bekymringer, bør man nok bruge sine resurser på at gennemgå den fysiske sikkerhed som døre, vinduer, låse, osv. :-)

Hvis producenterne gav folk lov til selv at rode med protokoller, osv., ville produkterne øjeblikkeligt miste deres godkendelser/registreringer.


Det er faktisk en helt horribel hjemmeside! Hvis ikke lige der var folk der snakkede positivt om systemerne havde jeg afskrevet dem med det samme! ;-) Ifht. sensorerne fandt jeg umiddelbart kun: https://www.jablotron.com/dk/katalo...evaegelse/ Men med google og det typenummer, du opgiver, finder man relativt let den noget mere omfattende: https://www.jablotron.com/en/katalo.../movement/ Under alle omstændigheder er det da godt at se, at de reelt har et bredt udvalg af sensorer!

Det første link du skriver er til detektorer, som virker med alle anlæg (dog ikke BUS til JA100). Det andet link du skriver viser de korrekte tilbehørsdele til JA100.
Men det er jo sådan noget, at folk som undertegnede kommer ud til kunderne og fortæller om :-)


Jeg forstår ikke at strømforbruget (endnu! ;-) ikke er vægtet højt. Udover driftsøkonomi betyder det jo også noget for miljø, energirammer og batteribackup. Jeg er godt klar over, at jeg ikke er en normal kunde - men jeg køber ALDRIG 24/7-udstyr uden at kigge på strømforbruget! Det er så også en af grundene til, at jeg tror på høj integration - men det bør altså også blive både billigere, bedre og mere brugervenligt at integrere alarm og den resterende bygningsstyring i ét system... ;-)

Strømforbruget afhænger også af hvor meget fortrådet tilbehør der tilsluttes centralen. I nogle anlæg er det ikke unormalt med flere PSU´er. I mit eget anlæg har jeg fx to. :-)

Tyverialarmer og andre bygningsinstallationer kan i høj grad integreres i dag. Sigter man efter dette, og vil have det på et højt niveau, er det dog ikke Jablotron JA100 man skal gå efter.
Mit eget anlæg herhjemme fra anden producent end Jablotron, kan fx integreres direkte med KNX og via en gateway også snakke med Z-wave, Zigbee, m.v.
Derudover integreres med videoovervågning direkte (Milestone).
Og så er anlægget endda godkendt i Grade 3 / Sikrings niveau 60 :-)


Ifht. rullegitter-styringer vil jeg meget gerne se et eksempel eller to (typenumre er sikkert nok nu da vi har Google)! Men jeg ville gerne ha' noget, der både er pænt, rimeligt solidt/sikkert og gerne med en nøglebetjening, så folk i rummet ikke skal have en større alarmuddannelse for at komme ud, hvis et eller andet går galt... ;-)

Jeg plejer at bruge et DS8 rullegittermodul fra Refa Gruppen. Det fungerer rigtig godt. Pænt? Det er jo bare en hvid PS-maxi samledåse med et print inden i.
Nøglebetjening er ikke særligt sikkert, da det jo bare er et skille den ad og kortslutte ledningerne. I så fald skal nøglebetjeningen side på indvendig side af det sikrede område - men det giver ikke rigtig mening, da folk ikke på opholde sig i området, hvis rullegitteret er kørt ned, og der ikke er andre mulige flugtveje....

 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis