Badeværelse i sommerhus på punktfundament

Jeg har fået en mindre vandskade i mit sommerhus og vil i den forbindelse bygge badeværelset om.

Huset er fra 1971 og er et træhus på punktfundament. Der er idag et toilet rum på 1,5 m2 samt en improviseret 60x60 cm. bruser i en tidligere garderobe der går ud i en lille mellemgang. Huset har bundremme på ca. 75x100 mm. hvor der er lagt 45x145 mm. strøer med 25 mm. plankegulv oven på.

Jeg ønsker at lave eet stort toiletrum på ca. 2,5 x 2,5 m. ved at sammenlægge mellemgang, wc rum og brusekabine, som kommer til at indeholde toilet, håndvask samt en opstillet brusekabine. 

Toilet og håndvask kan beholde sine placeringer samt den nye opstillede brusekabine kan tilsluttes eksisterende placering af gulvafløb og vand.

Spørgsmålet er hvad der er en billig og tilstrækkelig løsning ift. rummets konstruktion. Der er idag ikke gulvafløb i wc-rummet. Jeg forstår at det i fremtiden heller ikke bliver et vådrum, da brusekabinen er lukket med eget afløb?

Planen er alligevel at lave gulvets konstruktion som vådrum, men uden gulvafløb:

Gulve: 22 mm. vandfast krydsfiner på strøerne + ???hvad + el-gulvvarme med flydende afretning + påmalet membran? + fliseklæb/fliser. Gulve er idag strøer med 80 cm. mellemrum center-center - jeg forventede at montere ekstra strøer på 45x145 mm. så der bliver 40 cm. center-center? Hvordan kan gulvet blive stift nok til at fliserne og fugerne ikke revner når man går på det? Skal jeg bruge gulvgips oven på krydsfiner eller en wedi plade?

Vægge: Jeg har læst mig til at kunne lave vægge af to lag, krydsfiner+fibergips. Disse males med vådrumsmaling.

Loft: fyr bræddeprofiler som i resten af huset.

Der vil være en elektrisk udsugning i væggen ved brusekabinen.

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis ikke gulvet er isoleret, så skal det det. Du kommer til at fyre for regnormene med den gulvvarme ellers.

Har for ca. 35 bygget et toilet/bad på ca. halvdelen af dit kommende rum i størrelse.

Dengang var vådrum i lette konstruktioner ikke særlig almindelige og erfaringsgrundlaget sparsomt, og ikke nemt tilgængeligt. Gulvet blev støbt på en støbefinerplade, husker ikke præcis hvor tyk betonpladen blev,;men det har nok været ca. 10 cm. Understøtningen af pladen har med garanti været mindre end den du påtænker, for den kan sikkert holde, selvom du skulle få lyst til at installere et spabad.

Vægge blev udført i standard gips 2 x 13 mm, og alle fuger silliconefuget, både i 1. og andet lag. Vådrumsgips og Fermacell, var ikke i ordbogen dengang, ej heller vådrumsmembran. En flisebeklædning var vandtæt dengang. Forbindelsen mellem gulv og vægge blev udført med "flashband", det var en af de få ting man kunne læse sig til som en god løsning.

Gulv og vægge blev flisebeklædt, og bruseområdet er en del af rummet, altså som vådrum. Alle hjørne og gulv/væg fuger blev udført i sillicone.

Hvordan er det så gået. Jo, for 15 år siden blev toilet og håndvask skiftet, og der blev i den forbindelse nedtaget yderbeklædning for at montere forstærkninger til den nye håndvask. Vægkonstruktion, rørføring (hårde kobber, 32 mm. PVC), isolering og dampspærre, så ud som om det var sat op dagen før, så det må vel siges at være i orden.

Mht. til gulvet har der været et par knækkede fliser omkring gulvafløbet, så de er blevet skiftet, og i den forbindelse udskiftning af fuge omkring afløb til sillicone,(ingen K3 her) ligesom silliconefugerne i bruseområdet blev skiftet, de var blevet lidt slidte, ellers har der ikke været noget at bemærke.

Hvis jeg skulle lave noget tilsvarende i dag, ville jeg nok overveje svalehaleplader / beton i gulvet. Der er jo godt nok et spørgsmål om tungt gulv/elvarme der skal overvejes; men ellers, med den understøtning af gulv du skitserer, så revner det helt sikkert ikke.

Til vægge:Ingen krydsfiner, men Fermacel eller 2 x vådrumsgips på reglar 45 x 95 min. 45 cm. c/c. Og alt naturligvis udført med vådrumssikring efter dagens standard. Idet jeg stadig ville lave bruse område som en intregreret del af rummet, og naturligvis med flisebeklædning, ihvertfald de første 200 cm. fra gulvet. Det vil du blive glad for i længden, og det er ikke så svært.

Rigtig god arbejdslyst






"Hvis du laver arbejdet ordentligt første gang, behøver du ikke lave det om"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også