Ecopearls til at nivellerer træ-undergulv

Godaften

Jeg ville høre, om nogle har erfaring med (eller kendskab til) ecopearls som nivelleringsmateriale på et gammel ujævnt trægulv?

Efter at have brudt vores gamle sildebensparket op (som knirkede helt vanvittigt), fandt jeg et gammelt slidt trægulv med udhulninger, fra hvor der har været meget slid. Planen var egentlig at pille dette gulv op også, og lave et nyt strølag (alternativt hjælpestrøer), og så smide 22mm gulvspånplader på og lime sildebensparketten på igen.

Men da jeg hev de gamle planker op, så jeg, at de lå på et dårligt bjælkelag, som ikke var særlig højt, og der var nærmest støbt noget puds/cement agtigt imellem bjælkerne. Det ville altså være en større operation at etablerer hhv. nye eller hjælpestrøer. Det skal lige siges at jeg bor i en gammel lejlighed på 4. sal på vesterbro, og ønsker ikke at ødelægge loftet hos underboen under en udgravning ;)

Jeg overvejer derfor meget kraftigt at prøve at udligne ujævnhederne/skævheden på plankerne  vha. ecopearls, og så evt. smide 16mm. gulvspånplader på, for slutteligt at lægge parketgulvet med lim som planlagt. Jeg har allerede køb pladerne i 22mm, men der er ikke nok plads under hoveddøren til at nivellere og smide 22mm på, men burde 16mm ikke også kunne gå an, såfremt man har afrettet ecopearl'en ordentligt? De anbefaler godt nok jumpax plader osv i deres videoer, men kan man ikke klare sig med alm. gulvspån?


Jeg ser meget frem til at høre, om nogle har erfaring med sådan en operation, og om det overhovedet kan lade sig gøre ! :S

På forhånd tak og godt nytår til alle jer hjælpsomme gutter :) 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Sebastian, fik du prøvet ecopearls af, eller hvad endte du med at gøre? 
Goddag.

Ja det gjorde jeg, forsøgte faktisk først med selvnivellerende spartelmasse, hvilket ikke var særlig tilfredsstillende, først og fremmest fordi der skulle meget mere end først antaget på for at opnå egenskaben om at være selvnivellerende, og dernæst tørrede det "for hurtigt" til at kunne nivellere det helt præcist selv.

Så ja prøvede eco-pearls, hvilket var det stik modsatte at arbejde med - det var let (bogstavelig talt), bor på 4. sal uden elevator, og en pose med 45L vejer nærmest ingenting. Dernæst så var der ikke nogen tørre-proces både under og efter, som skulle tages hensyn til. Så arbejdsgangen er MEGET lettere.

Resultatet synes jeg blev udemærket, jeg var som bemærket begrænset af en max-højde på nivelleringsmassen, så der nogle steder ikke kunne komme mere end 0,5mm på, modsat 2-3cm andre steder, og det tror har været lige over grænsen på hvad godt er. Det virkede dog lidt som om det lige skulle "sætte sig" en lille bitte smule, (hvis jeg skulle bruge det igen, ville jeg nok på en måde stampe/trykke/presse det undervejs for at hjælpe dette step på vej), men her et år efter har jeg ikke mærket nogle ændringer, så det virker til at virke ;)

Håber det kan bruges, jeg har desværre ikke nogle billeder af arbejdet med det.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Sebastian

Mange tak for din opfølgning, det er helt sikkert brugbart ifht. mit kommende projekt :). 
Hej Sebastian,

Hvad lagde du oven på? Skal man absolut bruge de der Jumpax plader?
Jeg var som skrevet begrænset af frihøjden pga af en branddør, som jeg ikke orkede at korte af, så jeg lagde 16mm ovenpå i forbandt og limede dem. Det havde da nok været bedre med jumpax fordi det er et to-lags system med lim (men også markant dyrere), men i mit tilfælde, har det virket helt fint med gulvspånen. Jeg vil dog anbefale 22 mm, hvis det kan lade sig gøre, da det er mere stabilt i tilfælde af at gulvet skulle "sætte" sig et par mm. Held og lykke med projektet!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også