Lyddæmpe indervæg?

Hej.

Jeg har vaskemaskine og tørretumbler i bryggerset, som ligger lige op ad stuen. Der er en 10cm letbeton-væg imellem.

Vaskemaskine og tørretumbler er placeret på opmuret platform, og omgivet af skabsvægge. Jeg har placeret gummimåtter under fødderne og på siderne af maskinerne for at tage vibrationen. Alligevel høres begge maskiner lidt for meget i stuen.

Kan jeg gøre mere for at lydisolere? Fx klistre lyddæmpende materiale på væggen bag maskinerne? Eller må jeg bare skrue op for tv'et og leve med støjen?


12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du må finde ud af hvor meget der er vibrationsstøj, og hvor meget der er støj som simpelthen bare er fordi maskinen larmer. Nu siger du, at du har afkoblet den med gummimåtter, men det tror jeg ikke rigtig er nok. Jeg ville nok prøve at købe et terrænbatt fra Rockwool eller lignende, og stille den på sådan en. Og så ned i Thansen og købe noget lydisolerende materiale til biler, som du kan klistre op i hele det skab som maskinen står i.


Og så selvfølgelig et solidt lydanlæg til stuen.

Det der lydisolerer bedst, er altid TUNGT!!! Det er massen der sørger for at bremse lydbølgerne og sørge for at bølgerne ikke bevæger sig ind i væggen, så væggen står og vibrerer med. Det er derfor at et gardin ikke rigtigt lydisolerer. Men der skal lydisoleres HELE vejen rundt om vaskesøjlen, det hjælper ikke at tage et lille stykke. Næste problem er så at det kan være svært at komme til pga. vandinstallationer, afløb osv... Men ellers fint med absorberende underlag, det er altid utroligt vigtigt, da gulvet vil tage en del af rystelserne så det er også gulvet der skal have stort fokus, da gulvvibrationer leder over i væggene...


Her er min signatur...

Tak for jeres svar.

Der er desværre ikke meget plads på siderne af maskinerne, så jeg tror det bliver svært at gøre noget ved det. Jeg kan sætte lydisolering på væggen bag maskinerne, men det gør vel, så vidt jeg forstår jer, ikke den store forskel, hvis skabssiderne ikke også isoleres? 

Er der en dør direkte fra stue til bryggers?

Du kan altid prøve at gøre så meget som muligt, bare tænk på "vibrationsdæmpning" i underlag og vægge. Det med T Hansen og lydisolerende materiale til biler, syntes jeg lyder som en virkelig god ide, vi havde selv noget gråt ca. 1.-5-2 cm tykt halv-tungt materiale på mit arbejde med tungt klister og gummi på den ene side og lydisolering (ligner skumgummi med bølger) på den anden side. Jeg ville nok prøve at få det lydisolerende materiale rundt bagved maskinerne + på siderne + selvfølgeligt på underlaget, hvis muligt... Kan det klistres fast på alle siderne af maskinerne så hjælper det måske noget (lige lodrette flader). Bagpå er det nok sværere pga slanger til vand, el osv...

Jeg tror det vi brugte på arbejdet ligner det her (selvklæbende er godt, sæt på maskinerne istedet for på væggen, så sidder det nok bedre fast - kan der også laves noget på væggen, er det et plus):

https://dk.rs-online.com/web/c/slibemidler-og-ramaterialer/isoleringsmaterialer/lydisolering/

https://dk.rs-online.com/web/p/lydisolering/4798183/

https://dk.rs-online.com/web/p/lydisolering/3694715/



Her er min signatur...
Annonce

Ja, der er en dør mellem rummene. Den kunne jeg selvfølgelig også skifte til en massiv, hvis det kunne have effekt.

En massiv dør, og nogle gummilister rundt i kanten, så den lydisoleres, vil med garanti også have en god effekt. Jo mindre luft der kan bevæge sig mellem de to rum, jo mindre støj kan der komme direkte igenne,.

Rører din vaskemaskine og tørretumbler siderne på skabene? Er det tilfældet, er skabene med til at skabe støjen. Maskinerne må ikke røre skabene.


fase

I min rock-øvekælder har disse:

https://www.thomann.de/dk/the_takustik_hilon40.htm

gjort, at min kone kan være hjemme, når vi trykker den af


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Fabrin: Jeg har monteret gummimåtter på siderne af maskinerne - disse rører skabene. Ville det være bedre at fjerne dem, så maskinerne ikke er i indirekte kontakt med skabene - og kun hviler på gummimåtter under bunden?

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis